Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Engelska 6. Läsförståelse: argumenterande texter. [Gymnasiet]

“`html

Lektionsplanering

Ämne: Engelska

Årskurs: Gymnasiet

Skapad för lektion: Engelska 6 – Läsförståelse: argumenterande texter

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Undervisningen ska behandla argumenterande texter och deras innehåll, struktur och syfte. Eleven kan redogöra för argumentationen i en text, och beskriva dess syfte och centrala idéer.

[Gy11, Engelska 6]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till argumenterande texter (10 min)
  • Diskutera vad en argumenterande text är.
  • Ge exempel på olika typer av argumenterande texter.
  • Förklara syftet med argumenterande skrivande.
  • Gå igenom några grundläggande strukturer i argumentation.
2. Läsning av exempeltext (15 min)
  • Dela ut en argumenterande text att läsa.
  • Be eleverna identifiera huvudargument och stödargument i texten.
  • Diskutera med klassen om textens effektivitet och stil.
  • Reflektera över mottagande och påverkan av texten.
3. Gruppdiskussion (10 min)
  • Dela in klassen i grupper och ge dem olika perspektiv på en aktuell fråga.
  • Be dem förbereda argument för sitt perspektiv.
  • Ge grupperna tid att diskutera och planera sina argument.
  • Samla klassen efter diskussionerna för att dela tankar.
4. Skriftlig övning (15 min)
  • Be eleverna skriva ett kort stycke med argument för sitt valda perspektiv.
  • Fokusera på att använda strukturerad argumentation.
  • Uppmana eleverna att ge feedback på varandras texter.
  • Diskutera vikten av feedback och revidering av texter.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Argumentationens struktur: Eleverna ska förstå hur man bygger upp en argumentation med tes, argument och exempel.
  • Kritiskt tänkande: Utveckla förmågan att kritiskt granska argument och motargument i olika texter.
  • Perspektiv och åsikter: Identifiera och diskutera olika perspektiv i argumenterande texter.
  • Stil och språk: Förstå hur språk och stil påverkar effektiviteten i argumenterande texter.
  • Feedback och revidering: Lär sig att ge och ta emot konstruktiv feedback för att förbättra sitt skrivande.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Argument En påstående som stöder en idé eller ståndpunkt. Från latin “argumentum”, som betyder bevis eller bevisning.
Tes Huvudpunkten eller åsikten som argumenteras för. Från grekiska “thesis”, som betyder ett ställande.
Motargument Argument som motverkar en annan punkt eller åsikt. Från latin “contra” som betyder emot och “argumentum”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur kan vi avgöra om ett argument är effektivt?
  • B. Vilken roll spelar emotioner i argumentation?
  • C. Är alla argument giltiga, eller finns det dåliga argument? Diskutera skillnaderna.

Aktivitet

Som aktivitet kommer eleverna i grupper att förbereda en debatt där de representerar olika sidor av en aktuell fråga. Varje grupp får en specifik ståndpunkt att argumentera för, och de ska utveckla sina argument med stöd av fakta och exempel. Debatten kommer att avslutas med en votering där klassen avgör vilken sida som var mest övertygande.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vilka är de tre delarna i en argumentation? Tes, argument, stödargument.
Vad är skillnaden mellan argument och motargument? Argument stöder en åsikt, medan motargument ifrågasätter den.
Varför är feedback viktigt i skrivprocessen? Det hjälper till att förbättra och förtydliga argumentationen.

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna skriva en kort argumenterande text (1-2 sidor A4) om ett ämne de valt. De ska inkludera tydlig tes, argument och motargument. Texterna ska revideras i ett följande klassrumstillfälle där eleverna får feedback av sina kamrater.

Citat

“The greatest battles of the world are fought in the mind of men.” – William James, 1907. Detta citat belyser vikten av argumentation och hur vi ständigt kämpar för att övertyga andra och oss själva genom våra tankar och idéer.

“`


Modern Tillbaka-knapp