Lektionsplanering
Årskurs: 6
Ämne: Engelska
Tema: Presentation av argumenterande texter
Koppling till styrdokument
Undervisningen ska fokusera på att ge eleverna möjlighet att presentera sina argumenterande texter, öva på muntlig presentation och stärka sina kommunikationsförmågor. Det handlar om att uttrycka sina åsikter klart, lyssna på andra och ge respons på presentationer, vilket är centralt för deras språkutveckling.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna framföra sina åsikter och argument på ett tydligt sätt, samt kunna hantera frågor från åhörarna. Eleven ska också kunna reflektera över och ge konstruktiv feedback på andras presentationer. Detta inkluderar att formulera sig så att både struktur och innehåll blir begripliga.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till presentationsteknik (10 min)
• Diskutera betydelsen av presentationsteknik och hur det påverkar hur vi uppfattas när vi framför en text.
• Gå igenom tips för en effektiv presentation, såsom att tala tydligt, ha ögonkontakt och använda kroppsspråk.
• Ge exempel på hur man kan strukturera en presentation (inledning, huvuddel, avslutning).
Genomförande av presentationerna (25 min)
• Låt varje elev få 2-3 minuter att framföra sin argumenterande text.
• Uppmana eleverna att använda sina texter som stöd, men att inte läsa ordagrant.
• Läraren ser till att hålla tider och uppmuntra till aktivt lyssnande bland medeleverna.
Feedback och reflektion (10 min)
• Efter varje presentation, låt klassen ge feedback, fokusera på vad som var bra i presentationen och ge tips på förbättringar.
• Diskutera vikten av att ge både positiv och konstruktiv kritik.
• Summan av presenterade åsikter och reflektioner om hur det kändes att framföra sina åsikter.
Aktivitet
Som en avslutning på lektionen ska eleverna skriva ner tre viktiga lärdomar de fått av att se sina klasskamrater presentera. De ska också formulera en konkret förbättring som de själva kan göra inför framtida presentationer.
Beräknad tidsåtgång: 15 minuter
Exit-ticket
• Hur kände du dig inför din presentation?
Svar: (Öppet svar, exempel kan variera).
• Vilka strategier använde du för att göra din presentation tydlig?
Svar: (Öppet svar, exempel kan variera).
• Vad tyckte du var det svåraste med att framföra din text?
Svar: (Öppet svar, exempel kan variera).
• Nämn en sak som gjorde en presentation effektiv.
Svar: Tydlig struktur, bra ögonkontakt, intressant innehåll.
• Hur kan feedback från dina klasskamrater hjälpa dig att förbättra dina presentationer?
Svar: Det hjälper mig att se mina svagheter och vad jag kan förändra.
Hemläxa
Skriv en uppföljning (150-200 ord) på din presentation där du reflekterar över vad du lärde dig av att presentera och ge feedback till andra. Vilka konkreta saker vill du förbättra till nästa gång?
Fördjupningsuppgift
Eleverna får i uppdrag att skriva en analys av en känd argumenterande text eller tal, där de ska identifiera och diskutera de olika strategier som författaren använde för att övertyga sin publik samt hur framställningen kan påverka läsarens och lyssnarens åsikter.
Förslag för nästa lektion
Att skriva och recensera
I nästa lektion kan vi fokusera på att skriva recensioner av böcker eller filmer, där eleverna får öva på att uttrycka sina åsikter och ställa dem i ett sammanhang.
Detta knyter an till kunskapskraven om att kunna formulera och motivera åsikter samt att bidra till diskussioner om media och kultur.
Förberedelser
• Förbered exempel på effektiva presentationer eller tal att visa för inspiration.
• Se till att ha resurser (papper, pennor eller digitala verktyg) tillgängliga för eleverna att använda under lektionsaktiviteter.
• Ha ett feedbackformulär för eleverna att använda när de ger konstruktiv kritik till varandra.