Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Engelska 7. Läsförståelse: akademiska artiklar. [Gymnasiet]

Provkonstruktion

Årskurs:

Gymnasiet

Ämne:

Engelska 7

Tema:

Läsförståelse: akademiska artiklar

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att förstå och analysera akademiska texter. Provets olika delar syftar till att testa deras läsförståelse, ordförråd och förmåga att dra slutsatser baserade på skriftligt material.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Texter, även komplexa och formella, från olika medier. Eleven läser samt förstår och tolkar helheten och väsentliga detaljer i texter.

(Gy11, Kursplan Engelska 7)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vilket av följande är en akademisk texttyp?
    • A) Roman
    • B) Artikel
    • C) Novell
  2. Vad är syftet med en introduktion i en akademisk artikel?
    • A) Att sammanfatta artikeln
    • B) Att locka läsaren
    • C) Att presentera forskningsfrågan
  3. Vilket av följande ord beskriver bäst en litteraturöversikt?
    • A) Översiktligt
    • B) Detaljerat
    • C) Subjektivt
  4. Vad kännetecknar akademiskt språkbruk?
    • A) Informellt språk
    • B) Jargong och slang
    • C) Precis och klart
  5. Vilken typ av källor används vanligtvis i akademiska artiklar?
    • A) Bloggar
    • B) Facklitteratur
    • C) Sociala medier
  6. Vad är en hypotes?
    • A) En fråga
    • B) En antagelse
    • C) En slutsats
  7. Vilket av följande är en passande avslutning i en akademisk artikel?
    • A) Sammanfattning av resultat
    • B) Personlig åsikt
    • C) Nytt ämne
  8. Vilken del av en akademisk artikel presenterar resultaten?
    • A) Metod
    • B) Diskussion
    • C) Resultat
  9. Vad ska alltid inkluderas i en referenslista?
    • A) Författarens ålder
    • B) Publikationsår
    • C) Författarens namn
  10. Vad är skillnaden mellan primär- och sekundärkälla?
    • A) Primärkälla är sekundär information
    • B) Sekundärkälla är förstahandsinformation
    • C) Primärkälla är förstahandsinformation

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp 1 2 3
Hypotes En bekräftad teori En testbar förutsägelse En typ av data
Referens En sammanfattning En källa angiven i texten En kritik av texten
Diskussion En del av en artikel En realtidsdebatt En typ av uppsats
Peer-review En typ av publicering En granskningsprocess En form av kritik
Metod Hur forskningen genomfördes Resultaten av en studie En slutsats av studien
Resultat Data som samlats in Framtagning av ny metod En typ av diskussion
Forskningsfråga Vad som ska studeras Svaret på studien En beskrivning av metoden
Akademisk Relaterat till forskning En form av konst En typ av litteratur
Teori En väletablerad förklaring En ogrundad gissning En typ av kommentar
Konklusion Resultatet av en studie En sammanfattning av metoden En typ av diskussion

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera vikten av källkritik i akademiskt skrivande. Varför är det viktigt att vara källkritisk?
  2. Analysera en akademisk artikel du har läst. Vilka metoder använde författaren och hur påverkade det resultaten?
  3. Reflektera över skillnaderna mellan olika texttyper inom akademisk skrivning. Hur skiljer sig till exempel en artikel från en uppsats?
  4. Vilka utmaningar kan en författare möta när de skriver en akademisk text? Ge exempel.

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

Betyg Andel rätt (%) Antal poäng
E 30% (17)
D 50% (28)
C 60% (33)
B 80% (44)
A 90% (50)

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna

Modern Tillbaka-knapp