Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 7
Tema: Läsförståelse: klassisk litteratur
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att förstå och tolka klassisk litteratur på engelska. Provmomenten syftar också till att utvärdera elevernas läsförståelse, analytiska förmåga samt deras kapacitet att diskutera och reflektera över litteraturens teman och dess kulturhistoriska kontext.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Samtida och äldre skönlitteratur inom olika genrer, till exempel dramatik. | Eleven läser och återger huvudinnehållet i skönlitterära texter. |
(Gy11, Kursplan för Engelska 7)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilket verk är skrivet av William Shakespeare?
- A) Moby Dick
- B) Hamlet
- C) The Great Gatsby
- Vem skrev “Pride and Prejudice”?
- A) Emily Brontë
- B) Jane Austen
- C) Charles Dickens
- I vilken tidsepok utspelar sig “The Great Gatsby”?
- A) 1800-talet
- B) 1920-talet
- C) 1950-talet
- Vad handlar “Moby Dick” om?
- A) En kapten och en vit val
- B) Ett äventyr i djungeln
- C) En ung kvinnas uppvaktning
- Vilken genre tillhör “Frankenstein” av Mary Shelley?
- A) Science Fiction
- B) Romantik
- C) Gotisk skräck
- Vad är temat i “To Kill a Mockingbird”?
- A) Rättvisa och rasism
- B) Kärlek och förlust
- C) Krig och fred
- Vem är huvudkaraktären i “The Picture of Dorian Gray”?
- A) Dorian Gray
- B) Lord Henry
- C) Basil Hallward
- Vilken litterär teknik används i “The Catcher in the Rye”?
- A) Flashback
- B) Stream of consciousness
- C) Fabel
- Vad symboliserar “the green light” i “The Great Gatsby”?
- A) Hopp och dröm
- B) Död och förlust
- C) Överflöd och rikedom
- Vilken bok handlar om den amerikanska södern under 1930-talet?
- A) The Grapes of Wrath
- B) The Sound and the Fury
- C) Their Eyes Were Watching God
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Protagonist | Huvudkaraktär | Biroll | Motståndare |
Antagonist | Huvudkaraktär | Motståndare | Berättare |
Metafor | Direkt jämförelse | Symbolisk jämförelse | Rim |
Tematik | Huvudidé | Handlingslinje | Karaktärsbeskrivning |
Symbolism | Användning av känslor | Representerar något större | Rim och rytm |
Ironi | Överdrift | Motstridig innebörd | Upprepning |
Parodi | Sarcastisk imitation | Allvarlig beskrivning | Metaforisk språk |
Alliteration | Liknande ljud i början | Samma rim | Upprepning av fraser |
Genre | Typ av litteratur | Antal sidor | Språkvariant |
Motiv | Återkommande tema | Enstaka händelse | Karaktärsdrag |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- 1. Diskutera hur kärlek skildras i två olika klassiska litterära verk. Vilka teman och stilgrepp används för att förstärka budskapet?
- 2. Analysera karaktärsutvecklingen hos en protagonist i en klassisk roman. Vilka förändringar genomgår de och vad bidrar till dessa förändringar?
- 3. Reflektera över hur den historiska kontexten påverkar handlingen i en klassisk litterär text. Vilka samhälleliga normer och värderingar skildras?
- 4. Jämför två olika litterära genrer och deras sätt att hantera gemensamma teman, exempelvis död, kärlek eller makt. Hur framställs dessa teman olika?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Procent (%) | Poäng |
---|---|---|
E | 30% | (17) |
D | 50% | (28) |
C | 60% | (33) |
B | 80% | (44) |
A | 90% | (50) |