Provkonstruktion
Årskurs: 3 Ämne eller kurs: Matematik Tema: Addition och subtraktion
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter i addition och subtraktion av flerställiga tal, samt deras förmåga att tillämpa dessa färdigheter i praktiska problem och förklara sina metoder.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I årskurs 3 omfattar det centrala innehållet inom matematik addition och subtraktion av flerställiga tal. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla sina kunskaper om matematiska begrepp och metoder samt träna på att lösa problem kopplade till addition och subtraktion.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna genomföra addition och subtraktion av tal och använda dessa metoder i problemlösning. Eleverna ska också kunna redogöra för sina tankar och metoder vid lösning av matematiska uppgifter.
Prov
Faktafrågor
- Vad är 12 + 15?
- A) 27
- B) 25
- C) 27
- D) 30
- Vad är 20 – 8?
- A) 15
- B) 10
- C) 12
- D) 8
- Vad är 5 + 3 + 2?
- A) 10
- B) 8
- C) 6
- D) 12
- Vad är 50 – 25?
- A) 15
- B) 25
- C) 35
- D) 30
- Vad är 30 + 40?
- A) 70
- B) 70
- C) 60
- D) 80
- Vad är 15 – 6?
- A) 7
- B) 9
- C) 6
- D) 12
- Vad är 100 – 47?
- A) 55
- B) 53
- C) 56
- D) 60
- Vad är 8 + 6?
- A) 12
- B) 14
- C) 10
- D) 18
- Vad är 45 – 20?
- A) 25
- B) 25
- C) 30
- D) 20
- Vad är 9 + 15?
- A) 24
- B) 22
- C) 20
- D) 18
- Vad är 60 – 30?
- A) 20
- B) 30
- C) 40
- D) 50
- Vad är 13 + 7?
- A) 20
- B) 20
- C) 22
- D) 18
- Vad är 32 – 6?
- A) 30
- B) 26
- C) 28
- D) 24
- Vad är 82 + 18?
- A) 100
- B) 100
- C) 101
- D) 99
- Vad är 90 – 45?
- A) 45
- B) 45
- C) 35
- D) 55
Resonerande frågor
- Förklara skillnaden mellan addition och subtraktion.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa sin förståelse för grundläggande matematiska begrepp.
- Ge exempel på en praktisk situation där du skulle använda addition.
Genom denna fråga kan eleverna visa sin förmåga att koppla matematik till verkliga livet.
- Beskriv hur du skulle lösa ett problem med flera steg som involverar både addition och subtraktion.
Denna fråga hjälper till att bedöma elevernas förmåga att tänka kritiskt och lösa matematiska problem.
- Varför är det viktigt att kunna både addition och subtraktion i vardagen?
Här ges eleverna möjlighet att reflektera över betydelsen av matematik i deras liv.
- Ge exempel på hur du kan använda visualisering för att lösa ett matematiskt problem.
Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka på strategier som kan hjälpa dem i problemlösning.
- Diskutera vanliga misstag som kan göras vid addition och subtraktion. Hur kan de undvikas?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att analysera sina egna svagheter och förbättra sina metoder.
- Hur kan du använda konkreta föremål för att förstå addition och subtraktion?
Denna fråga bedömer elevernas förmåga att använda praktiska metoder för matematiska operationer.
- Ge ett exempel på en uppgift där du behöver både addition och subtraktion och lös den.
Frågan ger eleverna möjlighet att demonstrera sina färdigheter i en mer komplex situation.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 40 poäng, där faktafrågorna ger maximalt 15 poäng (1 poäng per fråga) och de resonerande frågorna ger maximalt 25 poäng (5 poäng per fråga).
För betyg E krävs minst 8 poäng totalt.
För betyg C krävs minst 12 poäng totalt, varav minst 3 poäng från de resonerande frågorna.
För betyg A krävs minst 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng från de resonerande frågorna.