Provkonstruktion
Årskurs: 1 Ämne: Matematik Tema: Addition och subtraktion
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att utföra grundläggande addition och subtraktion i praktiska sammanhang. Provets uppgifter är kopplade till en konkret räknehändelse som är relevant för elevernas vardag.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
”Eleven ska ges möjlighet att utveckla förståelse för sammanhanget mellan addition och subtraktion.”
Kunskapskrav
Eleven ska kunna:
- Utföra och förstå enkel addition och subtraktion.
- Tillämpa matematiska metoder i praktiska situationer.
Prov
Faktafrågor
- Om varje elev får 1 kaka, hur många kakor kommer fröken Anna att ha kvar efter att alla har fått en?
- A) 10 kakor
- B) 8 kakor
- C) 9 kakor
- D) 9 kakor
- Om 5 elever vill ha en extra kaka efter att alla har fått en, hur många kakor har fröken Anna kvar då?
- A) 3 kakor
- B) 4 kakor
- C) 5 kakor
- D) 2 kakor
- Om fröken Anna bestämmer sig för att ge 3 kakor till skolans fritidsavdelning efter fikan, hur många kakor har hon kvar totalt?
- A) 2 kakor
- B) 0 kakor
- C) 1 kaka
- D) 3 kakor
Resonerande frågor
- Förklara varför det är viktigt att ha tillräckligt med kakor för alla elever.
- Hur skulle man kunna lösa situationen om det inte finns tillräckligt med kakor till alla?
- Vilka andra situationer kan du tänka dig där man behöver räkna ut hur mycket som är kvar av något?
- Kan man använda addition och subtraktion i andra ämnen? Ge exempel.
- Hur skulle du beskriva addition och subtraktion för en äldre kompis?
- Vad tycker du är roligast med att räkna addition och subtraktion?
- Hur kan vi använda dessa kunskaper i framtiden när vi handlar eller lagar mat?
- Vad tror du händer om fröken Anna inte räknar sina kakor innan hon bjuder eleverna?
Syftet är att bedöma elevens förmåga att reflektera kring hur resurser bör fördelas.
Syftet är att se elevens problemlösningsförmåga och kreativitet.
Syftet är att koppla matematik till vardagliga situationer.
Syftet är att bedöma elevens förmåga att se samband mellan olika ämnen.
Syftet är att se hur väl eleven kan förklara sina matematiska kunskaper.
Syftet är att få insyn i elevens motivation och intresse för ämnet.
Syftet är att koppla matematik till praktiska livssituationer.
Syftet är att se elevens förståelse för vikten av att planera och räkna.
Bedömning
Faktafrågorna ger totalt 3 poäng och de resonerande frågorna ger upp till 15 poäng. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).