Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Konstarter och samhället
Tema: Konst och yttrandefrihet
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion omfattar hur olika former av konst kan användas för att uttrycka åsikter och kritik i samhället. Eleverna kommer att få analysera och reflektera över konstverk som behandlar teman kring yttrandefrihet, censur och samhällspåverkan.
Kunskapskrav
Eleven kan föra välgrundade resonemang om hur olika former av konst påverkar och påverkas av samhällets värderingar och normer.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till ämnet yttrandefrihet (10 min)
- Definition av yttrandefrihet och dess betydelse.
- Historiska exempel på yttrandefrihet i konsten.
- Diskussion om aktuella händelser kopplade till yttrandefrihet och konst.
Analys av konstverk (10 min)
- Presentation av ett par konstverk som berör yttrandefrihet.
- Eleverna får i små grupper diskutera verken.
- Hur kommunicerar konstverken sina budskap?
Gruppdiskussion (15 min)
- Samla grupperna och diskutera insikter från konstverksanalysen.
- Reflektion kring hur konst kan både påverka och spegla samhälleliga frågor.
- Fokusera på exempel där konst har blivit censurerad.
Avslutande reflektion (15 min)
- Tillsammans diskutera hur yttrandefrihet kan se ut i olika typer av konst.
- Vilka är riskerna och fördelarna med att använda konst som uttrycksform?
- Sammanfatta lektionen och knyt an till kommande uppgifter i kursen.
Aktivitet
Under lektionen kommer eleverna att få välja ett konstverk som relaterar till yttrandefrihet och skapa en kort presentation där de förklarar hur verket uttrycker sina budskap. För en detaljerad aktivitetsbeskrivning kan du skriva “Aktivitet”.
Exit-ticket
- Vad innebär yttrandefrihet för dig? (En kort beskrivning av elevens åsikt)
- Nämn ett exempel på konstverk som berör yttrandefrihet. (Elevens val)
- Hur kan konst vara ett verktyg för förändring i samhället? (En kort förklaring)
- Kan konst censureras? Varför/varför inte? (Elevens reflektion)
- Har yttrandefriheten en påverkan på konstnärens arbete? (En kort analys)
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en reflekterande text (1-2 sidor) där de väljer ett konstverk som berör yttrandefrihet och analyserar verket utifrån de teman och frågor som diskuterades under lektionen. De kan även jämföra med ett aktuellt samhällsfall. För en mer detaljerad hemuppgift kan du skriva “Hemuppgift”.
Citat
”I think the most important thing we can do is to speak out when we see injustice.” — Ellen DeGeneres, 2012. Detta citat handlar om vikten av att uttrycka sig mot orättvisor, vilket knyter an till temat yttrandefrihet och hur konsten kan användas som ett verktyg för att skapa medvetenhet.
Nästa lektion
Tema: Censur och dess konsekvenser i konsten. Detta är relevant för att förstå hur yttrandefriheten kan begränsas, samt hur konstnärer har kämpat emot censur genom historien.