Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Skrivande
Tema: Kreativt skrivande genom visuella konstarter
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion syftar till att koppla ihop bildkonst och skrivande. Eleverna kommer att utforska hur visuella verk kan inspirera till kreativitet och narrativ utveckling, samt att använda sina egna tolkningar av bilder för att skapa sina texter.
Kunskapskrav
Eleven skriver olika slags texter med god språklig variation och fungerande struktur. Eleven visar en förmåga att anpassa sin text till syfte och mottagare, samt tillämpa kreativt tänkande i sin skrivprocess.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till visuell inspiration (10 min)
- Vad innebär att skriva utifrån bilder?
- Genomgång av olika typer av visuella verk (målningar, fotografier, skulpturer).
- Diskutera hur en bild kan berätta en historia.
Analys av visuella verk (15 min)
- Visa upp utvalda bilder och låt eleverna diskutera sina intryck.
- Identifiera känslor, teman och potentiella berättelser i bilderna.
- Dela med sig av egna tolkningar av vad bilderna föreställer.
Skrivövning: Skapa en berättelse utifrån en bild (15 min)
- Låt varje elev välja en bild att arbeta med.
- Tidsbegränsning för att skriva en kort berättelse (200-300 ord) inspirerad av den valda bilden.
- Instruera eleverna att använda bildspråk för att förmedla känslor och stämningar.
Avslutande diskussion (10 min)
- Låt några elever läsa sina berättelser.
- Diskutera hur bilderna påverkade deras skrivande och de känslor som förmedlades.
- Ge godkännande och konstruktiv feedback på varandras verk.
Aktivitet
Eleverna ska välja en bild som inspirerar dem och skriva en kort berättelse som utgår ifrån vad de ser i bilden. Berättelsen ska inkludera karaktärer, en konflikt, och en upplösning. De uppmanas att reflektera över hur bilden påverkar deras skrivprocess och resultat.
Exit-ticket
- Vilken bild valde du och varför?
Svar: Beskriv bilden och vad som fångade ditt intresse. - Vad blev din berättelses huvudsakliga tema?
Svar: Sammanfatta temat i din berättelse. - Hur använde du din bild för att inspirera din text?
Svar: Reflektera över förhållandet mellan bild och text. - Vilka känslor ville du förmedla genom din berättelse?
Svar: Beskriv de känslor du ville uttrycka. - Vad var den största utmaningen under skrivandet?
Svar: Reflektera över utmaningar som uppstod.
Hemuppgift
Eleverna ska välja en annan bild hemifrån eller från internet och sedan skriva en längre berättelse (600–800 ord) baserat på den. De ska också inkludera en reflektion om hur bilden påverkade deras skrivande och de val som gjordes i berättelsen.
Skriv “Hemuppgift” så tar jag fram en hemuppgift åt dig.
Citat
”En bild sägs kunna säga mer än tusen ord.” – Känt ordspråk