Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Matematik. Multiplikation, division och grundläggande tabeller. [Åk. 3]

Provkonstruktion

Årskurs: Åk. 3

Ämne: Matematik

Tema: Multiplikation, division och grundläggande tabeller

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om grundläggande matematiska operationer som multiplikation och division, samt deras förmåga att tolka och använda diagram och tabeller.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Användning av grundläggande matematiska operationer. Eleven kan lösa enklare matematiska problem med addition, subtraktion, multiplikation och division.

Källa: (Lgr 22. Matematik, åk. 1-3)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad är 5 x 3?
    • a) 15
    • b) 8
    • c) 12
  2. Vad är 9 ÷ 3?
    • a) 2
    • b) 3
    • c) 6
  3. Vad är 4 x 7?
    • a) 28
    • b) 24
    • c) 32
  4. Vad är 20 ÷ 4?
    • a) 6
    • b) 5
    • c) 4
  5. Vad är 6 x 4?
    • a) 24
    • b) 20
    • c) 22
  6. Vad är 12 ÷ 4?
    • a) 3
    • b) 2
    • c) 4
  7. Vad är 8 x 2?
    • a) 10
    • b) 14
    • c) 16
  8. Vad är 16 ÷ 2?
    • a) 8
    • b) 6
    • c) 4
  9. Vad är 3 x 5?
    • a) 15
    • b) 10
    • c) 12
  10. Vad är 18 ÷ 3?
    • a) 6
    • b) 5
    • c) 4

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp 1 2 3
Multiplikation Att lägga till flera gånger Att subtrahera Att dela upp
Division Att dela upp något Att multiplicera Att addera
Tabell En samling av data En graf En berättelse
Diagram En visuell bild av data En text En uppgift
Addition Att lägga ihop tal Att dela Att subtrahera
Subtraktion Att ta bort tal Att lägga ihop Att multiplicera
Likhet När två saker är lika När något är större När något är mindre
Skillnad Resultatet av subtraktion Resultatet av addition Resultatet av multiplikation
Produkt Resultatet av multiplikation Resultatet av division Resultatet av subtraktion
Kvot Resultatet av division Resultatet av addition Resultatet av multiplikation

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Titta på följande tabell som visar antal äpplen och bananer som en klass har.
    Frukt Antal
    Äpplen 12
    Bananer 8

    – Hur många fler äpplen än bananer finns det? Beskriv din uträkning.

  2. Om en låda rymmer 10 bollar och du har 3 lådor, hur många bollar har du totalt? Beskriv hur du kom fram till svaret.
  3. Rita ett enkelt diagram som visar hur många äpplen och bananer du har i din egen fruktskål. Använd staplar för att representera antalet av varje frukt.
  4. Förklara varför det är viktigt att kunna multiplicera och dividera i vardagen. Ge exempel på situationer där dessa färdigheter är användbara.

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

Betyg Andel rätt (%) Antal poäng
E 30% 16 (minst)
D 50% 28 (minst)
C 70% 39 (minst)
B 80% 44 (minst)
A 90% 50 (minst)

Uppföljning

Om du vill ha förändringar eller tillägg, ange ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna

Vill du ha provet i ett dokumentformat?


Modern Tillbaka-knapp
×