Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 5
Ämne: Svenska
Tema: Haikudikter
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att uttrycka sig genom att skriva olika former av texter, bland annat dikt. I undervisningen ingår även att skriva haikudikter. | Eleven kan skriva texter med enkel och fungerande struktur. |
[Lgr22, Svenska, Åk. 4-6]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till haikudikter (10 min)
- Förklara vad en haikudikt är och dess ursprung i Japan.
- Gå igenom haikuns struktur: 5-7-5 stavelser.
- Visa exempel på kända haikuidikter.
- Diskutera teman som vanligen förekommer i haikus.
2. Praktisk skrivning (15 min)
- Ge eleverna några teman att välja mellan (t.ex. natur, känslor, årstider).
- Låt eleverna skriva sina egna haikudikter.
- Uppmuntra dem att tänka på starka bilder och känslor.
3. Dela och diskutera (15 min)
- Be eleverna parvis läsa sina haikudikter för varandra.
- Diskutera hur de har använt strukturen och bilder i sina dikter.
- Sammanfatta vad som har lärt sig om haikudikter.
4. Avslutning (10 min)
- Låt några elever läsa upp sina haikudikter för klassen.
- Diskutera vad roligt och utmanande var med att skriva haiku.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Haikus ursprung: Förstå att haiku har sitt ursprung i Japan och har en rik tradition.
- Diktskrivande: Utveckla förmågan att skriva i en begränsad struktur (5-7-5 stavelser).
- Språklig kreativitet: Uppmuntra elever att använda språk och bilder kreativt.
- Peer feedback: Lär eleverna att ge och få konstruktiv feedback på varandras texter.
- Ökad läsförståelse: Förbättra förmågan att läsa och tolka olika typer av texter.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Haiku | En kort japansk dikts form med tre rader och 5-7-5 stavelser. | Från japanska “俳句”. |
Struktur | Den uppbyggnad en text följer, särskilt i poesi. | Kommer från latin “structura”. |
Natur | Den fysiska världen och allt som finns i den, inklusive växter och djur. | Från latin “natura”. |
Känsla | En emotionell reaktion eller respons. | Från fornnordiska “känsla”. |
Bildspråk | Användning av språk för att skapa levande bilder och känslor. | Från bild och språk. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur kan en haiku fånga en känsla eller ett ögonblick i naturen?
- B. Varför tror du att haiku har blivit populär även utanför Japan?
- C. Hur kan vi använda haiku för att uttrycka våra egna upplevelser och känslor?
Aktivitet
Som en del av lektionen kommer eleverna att skapa en visuell vägg av sina haiku. De ska skriva sina haikudikter på färgade papper och dekorera dem med bilder eller symboler som tillhör temat de har valt. Sedan sätter de upp sina dikter på väggen i klassrummet, där de kan titta på och läsa varandras arbeten.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad är en haiku? | En kort japansk dikt. |
2. Hur många stavelser är det i en haiku? | 5-7-5 stavelser. |
3. Nämn ett exempel på ett tema i haiku. | Natur eller känslor. |
4. Vad är viktigt att tänka på när man skriver haiku? | Bilder och känslor. |
5. Varför är struktur viktig i en dikt? | För att skapa rytm och tydlighet. |
6. Vad inspirerade dig att skriva din haiku? | Egen upplevelser, natur etc. |
7. Hur gav du feedback till din partner? | Genom att lyssna och ge konstruktiv kritik. |
8. Vilken känsla ville du förmedla i din haiku? | [Elevens svar] |
Hemuppgift
Som hemuppgift kan eleverna skriva en haiku som beskriver en specifik plats de tycker om. De ska förklara varför denna plats betyder mycket för dem. Haikudikterna ska lämnas in i skriftlig form och eleverna kan även dekorera sin inlämning.
Citat
“Kärleken är som morning dew, så flyktig men så vacker.” – Unknown
Det här citatet påminner oss om hur sköra och vackra våra känslor och upplevelser är, precis som en haikudikt fångar ett ögonblick av skönhet.
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:
- 📄 Word – Skapar ett dokument.
- 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
- ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
- 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.