Lektionsplanering Kemi
Årskurs: 1
Ämne: Kemi
Tema: Daglig kemi
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen i kemi i årskurs 1–3 ska ge eleverna insikt i vanliga kemiska processer och reaktioner som förekommer i deras vardag. Eleverna ska få möjlighet att undersöka och diskutera hur kemiska ämnen används i matlagning, rengöring och andra vardagliga situationer.
Kunskapskrav
Eleven kan ge exempel på kemiska processer som sker i hemmet och i vardagen. Eleven kan även med stöd observera, dokumentera och diskutera dessa reaktioner och deras betydelse.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till daglig kemi (10 min)
- Diskutera vad daglig kemi är och ge exempel på kemiska processer som vi använder varje dag, som matlagning och städning.
- Fråga eleverna: “Kan ni ge exempel på när ni ser kemi i hemmet?”
- Visa bilder eller korta videor av kemiska reaktioner i vardagen.
Kemiska reaktioner i matlagning (15 min)
- Gå igenom exempel på kemiska reaktioner i matlagning, som bakning, där jäst gör att degen jäser.
- Diskutera vad som händer med maten under dessa processer.
- Låt eleverna tänka på deras favoritmat och vilka kemiska reaktioner som kan ha inträffat.
Experiment: Reaktion med bakpulver (15 min)
- Genomför ett enkelt experiment med bakpulver och ättika för att visa en kemisk reaktion. Låt eleverna se hur gaser bildas och skapa ett skum.
- Låt eleverna dokumentera vad de ser och observera förändringarna.
Sammanfattning och reflektion (10 min)
- Sammanfatta vad de har lärt sig om daglig kemi och betydelsen av kemiska reaktioner.
- Diskutera hur förståelsen av kemi kan hjälpa oss i det vardagliga livet.
- Be eleverna reflektera över vilka kemiska processer de kanske inte har tänkt på förut.
Eleverna ska skapa en “kemikalista” där de noterar olika ämnen de har hemma, som bakpulver, salt och socker. De får även lista vad dessa ingredienser används till och vilka kemiska reaktioner de kan tänka sig att de ingår i. De kan färglägga och illustrera sina sidor för att göra listan mer intressant. Du kan skriva “Aktivitet” för att få en fullständig aktivitetsbeskrivning.
Exit-ticket
- Vad är ett exempel på kemisk reaktion i matlagning? (T.ex. jäseffekten i bröd)
- Vad händer när man blandar bakpulver och ättika? (Gasbildning och skum)
- Nämn en kemikalie vi använder i hushållet. (T.ex. såpa, bakpulver)
- Varför är det viktigt att förstå kemiska processer i vår vardag? (För att laga mat, städa, mm)
- Vad har du lärt dig idag som du inte visste innan? (Öppna svar)