Provkonstruktion
Årskurs:
Åk. 7
Ämne:
Idrott och hälsa
Tema:
Orientering
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter inom orientering, inklusive deras förståelse för kartläsning, navigering och säkerhet i naturen.
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|---|---|
| Eleverna ska ges möjlighet att orientera i olika miljöer. | Eleven kan orientera med hjälp av karta och kompass i kända och okända miljöer. |
(Lgr 22. Idrott och hälsa, åk. 7-9)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad används en kompass till?
- a) Mätning av avstånd
- b) Bestämma riktning
- c) Kartläggning
- Vilken färg på en karta representerar vatten?
- a) Grön
- b) Blå
- c) Brun
- Vad betyder symbolen för en stig på en karta?
- a) En väg för motorfordon
- b) En gångstig
- c) En cykelväg
- Vilken utrustning är viktig att ha med sig vid orientering?
- a) Badkläder
- b) Kompass
- c) Solglasögon
- Vad är en skala på en karta?
- a) Förhållandet mellan avstånd på kartan och verkligheten
- b) En typ av karta
- c) En symbol
- Vad ska du göra om du går vilse i skogen?
- a) Fortsätta gå i samma riktning
- b) Stanna och försöka lokalisera dig
- c) Skrika för hjälp
- Hur kan du använda en karta för att planera din rutt?
- a) Genom att rita på den
- b) Genom att använda den för att mäta avstånd och höjd
- c) Genom att memorera den
- Vad är den viktigaste faktorn att tänka på vid orientering?
- a) Hastighet
- b) Säkerhet
- c) Utrustning
- Vilken typ av karta används oftast vid orientering?
- a) Topografisk karta
- b) Världskarta
- c) Politisk karta
- Vilken information kan du få från en topografisk karta?
- a) Befolkningstal
- b) Terrängens höjd och lutning
- c) Väderprognoser
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
| Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
|---|---|---|---|
| Kompass | En karta | Ett navigeringsverktyg | En typ av kläder |
| Karta | En avbild av ett område | En väg | En typ av spel |
| Terräng | Markens beskaffenhet | En typ av karta | En väg |
| Orientering | Navigering i okänd terräng | Att följa en väg | En typ av sport |
| Skala | Storleken på kartan | Avståndet mellan punkt | En typ av karta |
| Höjd | Avstånd över havet | En typ av karta | En mätning av tid |
| Symbol | En bild eller figur | Ett ord | En etikett |
| Rutt | En planerad väg | En typ av väg | En karta |
| Navigering | Att läsa en karta | Att följa instruktioner | Att köra bil |
| Säkerhet | Att vara trygg | Att vara snabb | Att vara osäker |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera vikten av att kunna orientera i olika miljöer. Vad kan det innebära för din säkerhet och självständighet?
- Reflektera över hur teknologiska hjälpmedel som GPS påverkar traditionell orientering. Vilka fördelar och nackdelar finns det?
- Beskriv hur du skulle förbereda dig inför en orienteringstur i okänd terräng. Vilka faktorer skulle du ta hänsyn till?
- Analysera hur väderförhållanden kan påverka orientering. Ge exempel på situationer där vädret kan påverka din förmåga att navigera.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
| Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
|---|---|---|
| E | 30% | 17 |
| D | 50% | 28 |
| C | 70% | 39 |
| B | 85% | 47 |
| A | 90% | 50 |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna