“`html

Provkonstruktion

Årskurs: 1
Ämne eller kurs: Samhällskunskap
Tema: Kamratskap

Syfte

Syftet med provet är att utvärdera elevernas förståelse för kamratskap, normer och hur man kan interagera respektfullt i sociala sammanhang.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I ämnet samhällskunskap ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om normer, regler och förhållningssätt i sociala sammanhang. Eleverna ska även få diskutera värden som respekt och ansvar.

Kunskapskrav

Eleven kan delta i samtal om kamratskap och ge exempel på hur man bemöter andra på ett respektfullt sätt.

Prov

Faktafrågor

1. Vad betyder kamratskap?

  • A. Att vara osäker
  • B. Att vara vän med någon och stödja varandra
  • C. Att alltid vinna
  • D. Att alltid vara ensam

2. Nämn en viktig egenskap hos en bra vän.

  • A. Att vara lat
  • B. Att vara ärlig
  • C. Att alltid kritisera
  • D. Att undvika andra

3. Hur kan vi visa att vi respekterar varandra?

  • A. Genom att avbryta
  • B. Genom att lyssna och inte avbryta
  • C. Genom att ignorera
  • D. Genom att prata högt

4. Ge ett exempel på en norm i klassrummet.

  • A. Att räcka upp handen innan man pratar
  • B. Att prata när man vill
  • C. Att störa andra
  • D. Att sitta tyst hela tiden

5. Varför är det viktigt att ha vänner?

  • A. För att vara ensam
  • B. För att känna sig trygg och glad
  • C. För att alltid vara missnöjd
  • D. För att vara avundsjuk

6. Vad är en viktig del av kamratskap?

  • A. Att ständigt tävla med varandra
  • B. Att alltid vara tyst
  • C. Att stötta och hjälpa varandra
  • D. Att ignorera varandra

7. Hur ska man bemöta en vän som är ledsen?

  • A. Genom att skratta åt dem
  • B. Genom att lyssna och finnas där
  • C. Genom att ignorera dem
  • D. Genom att prata om sig själv

8. Vad innebär det att ha empati?

  • A. Att bara tänka på sig själv
  • B. Att förstå och känna med andra
  • C. Att alltid vara cool
  • D. Att aldrig bry sig

9. Vilken av följande är en bra handling mot en vän?

  • A. Att prata bakom ryggen
  • B. Att stödja dem när de har det svårt
  • C. Att vara snobbig
  • D. Att vara elak mot dem

10. Vad är en social norm?

  • A. En oskriven regel om hur vi beter oss
  • B. En lag i skolan
  • C. En enkel åsikt
  • D. En personlig preferens

11. Hur kan vi visa respekt för våra klasskamrater?

  • A. Genom att prata illa om dem
  • B. Genom att vara vänliga och lyssna
  • C. Genom att vara tysta
  • D. Genom att bara umgås med vissa

12. Vad ska man göra om man ser någon som är ensam?

  • A. Ignorera dem
  • B. Fråga om de vill vara med
  • C. Skratta åt dem
  • D. Prata bara med sina egna vänner

13. Vilken aktivitet kan stärka kamratskapet?

  • A. Att konkurrera ständigt
  • B. Att inkludera alla i leken
  • C. Att samarbeta i en aktivitet
  • D. Att vara tyst och ensam

14. Vad innebär det att vara en bra lyssnare?

  • A. Att alltid ge råd
  • B. Att ge sin uppmärksamhet och lyssna aktivt
  • C. Att avbryta ofta
  • D. Att bara låta dem prata utan att bry sig

15. Hur kan man vara en bra kompis när någon är ledsen?

  • A. Genom att vara där och lyssna
  • B. Genom att göra dem ännu ledsnare
  • C. Genom att prata om sig själv i stället
  • D. Genom att bara gå därifrån

Resonerande frågor

1. Beskriv varför kamratskap är viktigt för barn.

Syftet med denna fråga är att ge eleverna möjlighet att förklara vikten av kamratskap ur både känslomässig och social synvinkel.

2. Hur kan vi agera för att vara en bra vän när våra kompisar har det jobbigt?

Denna fråga uppmuntrar till reflektion kring empati och stöd i svåra situationer.

3. Vilka normer anser du är viktiga att följa för att skapa ett bra vänskapsklimat?

Genom denna fråga kan eleverna utforska och ge exempel på normer som stödjer positiva relationer.

4. Ge exempel på en situation där kamratskap har hjälpt dig eller en vän. Vad hände?

Svar på denna fråga ger eleverna chansen att dela personliga erfarenheter och reflektera över värdet av stöd.

5. Hur skulle skolan kunna främja bättre kamratskap bland eleverna?

Denna fråga uppmanar eleverna att tänka kring åtgärder som skolan kan vidta för att stärka kamratskap.

6. Förklara vad altruism innebär och ge ett exempel kopplat till vänskap.

Frågan hjälper eleverna att förstå djupare aspekter av vänskap och hur vi kan stödja varandra.

7. På vilket sätt kan vi lära av våra vänners olika personligheter?

Denna fråga uppmuntrar till reflektion över hur mångfald i vänskapsrelationer berikar vår sociala liv.

8. Diskutera hur vi kan lösa konflikter mellan vänner utan att skada relationen.

Detta ger eleverna möjlighet att tänka på problemlösning och viktiga förhållningssätt i vänskapsrelationer.

Bedömning

För detta prov utvärderas faktafrågorna och de resonerande frågorna enligt följande poängsystem:

  • Totalt 15 frågor, varje korrekt svar ger 1 poäng.
  • Resonerande frågor ger 2 poäng vardera.

För betyget E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).

“`