Provkonstruktion
Årskurs: 3
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Samhällstjänst: Vad betyder det att hjälpa andra?
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av begreppet samhällstjänst, betydelsen av att hjälpa andra samt deras förmåga att ge exempel på hur man kan bidra till sitt lokalsamhälle.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Li>eleverna kommer att lära sig om olika sätt att hjälpa andra i sitt lokalsamhälle och hur det bidrar till allas välmående.
Kunskapskrav
Eleven kan ge exempel på vad samhällstjänst innebär och varför det är viktigt att bidra till samhället. Eleven kan även reflektera över hur man kan hjälpa andra.
Prov
Faktafrågor
- Vad betyder samhällstjänst?
- A) Att ta hand om djur
- B) Att hjälpa andra och bidra till samhället
- C) Att vara ledig från skolan
- D) Att vara en kändis
- Vilket av följande är ett exempel på samhällstjänst?
- A) Att gå på bio
- B) Att volunteerarbeta
- C) Att spela videospel
- D) Att sova länge
- Varför är det viktigt att hjälpa andra?
- A) För att bli rik
- B) För att få fler vänner
- C) Det skapar gemenskap och gör samhället bättre
- D) För att se bra ut
- Vilken av följande aktiviter är inte samhällstjänst?
- A) Städning av en park
- B) Att hjälpa en granne
- C) Att slå på TV:n
- D) Att samla in kläder
- Vad är en viktig del av samhällstjänst?
- A) Att spela datorspel
- B) Att hjälpa andra utan att förvänta sig något tillbaka
- C) Att vara ensam
- D) Att köpa många saker
- Vilken är en fördel med att bidra till samhället?
- A) Man får höga betyg
- B) Det ger en känsla av meningsfullhet
- C) Man får mer fritid
- D) Man blir populär
- Kan barn delta i samhällstjänst?
- A) Nej, endast vuxna
- B) Ja, barn kan också hjälpa till
- C) Nej, barn får inte göra något
- D) Ja, men bara hemma
- Vad innebär volontärarbete?
- A) Att jobba utan lön för att hjälpa andra
- B) Att få betalt för att arbeta
- C) Att vara i skolan
- D) Att titta på TV
- Hur kan man hjälpa äldre i samhället?
- A) Genom att ignorera dem
- B) Genom att hjälpa dem med dagliga sysslor
- C) Genom att spela spel
- D) Genom att gå ut själv
- Var kan man samla in kläder?
- A) I skolan
- B) I sitt hem
- C) Vid en lokal insamling
- D) Åt alla sitt hem
- Vad är ett exempel på en samhällstjänstaktivitet?
- A) Att sova
- B) Att träna
- C) Att plocka skräp på en strand
- D) Att äta mat
- Vilken av följande beskrivningar stämmer överens med samhällstjänst?
- A) Att hjälpa andra utan att ta betalt
- B) Att jobba över 40 timmar i veckan
- C) Att shoppa
- D) Att delta i en tävling
- Vilken inställning bör man ha för att göra samhällstjänst?
- A) Att vara självisk
- B) Att vara positiv och hjälpsam
- C) Att vara tveksam
- D) Att vara ointresserad
- Vad bör man tänka på innan man bidrar till samhällstjänst?
- A) Det är jobbigt
- B) Det finns regler att följa
- C) Vad man ska äta
- D) Hur man ska klä sig
- Vad kan man göra för att öka medvetenheten om samhällstjänst i sitt skola?
- A) Hålla det hemligt
- B) Organisera volontäraktiviteter
- C) Inte berätta om det
- D) Göra ingenting
Resonerande frågor
- Varför tror du att samhällstjänst är viktigt för barn?
Syftat att uppmuntra eleven att reflektera varför det är viktigt att involvera barn i samhällstjänst. - Hur kan samhällstjänst bidra till att förbättra ett lokalsamhälle?
Eleverna ges möjlighet att analysera den positiva påverkan av samhällstjänst på sitt samhälle. - Ge exempel på hur man kan engagera andra i samhällstjänst i skolan.
Tillåter eleverna att visa kreativa förslag på hur man kan involvera sina kamrater. - Vilka egenskaper bör en person ha för att vara bra på samhällstjänst?
Här får eleverna möjlighet att diskutera attraktiva egenskaper som är viktiga för att bidra till samhällstjänst. - Beskriv en samhällstjänstaktivitet som du skulle vilja delta i och varför.
Ger elevernas möjlighet att dela med sig av sina intressen och tankar kring samhällsengagemang. - Hur kan man visa uppskattning för samhällstjänst när andra genomför det?
Eleverna uppmanas att tänka på sätt att visa tacksamhet och erkännande för andras insatser. - Aktiviteten att hjälpa till i samhället kan se olika ut, vad är några exempel på detta?
Ger möjlighet för eleverna att utforska mångfalden av samhällstjänstaktiviteter. - Hur kan du använda din röst för att främja samhällstjänst i ditt samhälle?
Eleverna får reflektera kring hur de kan påverka andras uppfattningar och engagemang via kommunikation.
Bedömning
Faktafrågor ger totalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. Resonerande frågor ger totalt 10 poäng, där varje korrekt och relevant beskrivning ger 2 poäng.
För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).