Provkonstruktion

Årskurs: 5
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Sveriges välfärdssystem

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av Sveriges välfärdssystem, dess olika komponenter och hur systemet finansieras samt dess påverkan på medborgarna och samhället.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Eleverna ska få kännedom om Sveriges välfärdssystem, dess funktioner och hur det finansieras samt diskutera hur välfärden påverkar individer och samhälle.”

Kunskapskrav

“Eleven kan beskriva vad välfärdssystemet innebär och ge exempel på hur det påverkar medborgarnas liv.”

Prov

Faktafrågor

1. Vad är ett välfärdssystem?
A) Ett system för att fördela rikedomar
B) **Ett system som syftar till att tillhandahålla sociala tjänster och stöd till medborgarna.**
C) Ett system för att styra politiken
D) Ett system för att hantera företag

2. Vilken av följande är en komponent i Sveriges välfärdssystem?
A) Radiosändningar
B) **Sjukvård**
C) Kulturprogram
D) Idrottsverksamhet

3. Hur finansieras välfärden i Sverige?
A) Genom donationsmottagningar
B) **Genom skatter och avgifter från medborgarna.**
C) Genom privata bidrag
D) Genom internationella lån

4. Vilken funktion har utbildning i välfärdssystemet?
A) Att ge yrken till alla medborgare
B) **Att säkerställa att medborgarna får kunskap och färdigheter.**
C) Att driva privata företag
D) Att organisera fritidsaktiviteter

5. Vad är solidaritet i välfärdssystemet?
A) Att skicka pengar till andra länder
B) **Att alla bidrar till välfärden för att hjälpa de som behöver stöd.**
C) Att fordon ska vara avgiftsfria
D) Att alla ska vara ensamma i sina problem

6. Vilken av följande är inte en del av välfärdssystemet?
A) Sjukvård
B) Utbildning
C) **Personaluthyrning**
D) Socialförsäkring

7. Vad innebär det när det sägs att “alla bidrar till systemet”?
A) Att bara rika människor betalar skatter
B) **Att skatteintäkter samlas in från alla medborgare för att finansiera offentliga tjänster.**
C) Att alla ska betala exakt lika mycket
D) Att fattiga människor inte betalar något

8. Vilken av följande är en utmaning för välfärdssystemet?
A) Att öka medborgarnas utbildning
B) **Att hantera kostnader och resurser effektivt.**
C) Att skapa fler jobb
D) Att bygga fler skolor

9. Hur påverkar välfärden individer i Sverige?
A) De har alltid ett jobb
B) **De får tillgång till grundläggande tjänster som exempelvis sjukvård och utbildning.**
C) De behöver aldrig betala skatt
D) De får alltid mer pengar än de betalar i skatt

10. Vilken grupp får stöd från välfärdssystemet?
A) Endast arbetslösa
B) **Människor i olika behovssituationer, inklusive sjuka och studenter.**
C) Endast pensionärer
D) Endast företag

11. Vad är en fördel med det offentliga sjukvårdssystemet?
A) Det är dyrt för medborgarna
B) **Det ger alla medborgare tillgång till sjukvård oavsett inkomst.**
C) Det kräver betalning i förväg
D) Det begränsar tillgången till läkare

12. Vad är en socialförsäkring?
A) **Ett skyddsnät för medborgare vid sjukdom eller arbetslöshet.**
B) En form av skatteupplägg
C) En statlig skuld
D) En typ av bankkonto

13. Vad är syftet med skatter i förhållande till välfärdssystemet?
A) Att straffa medborgarna
B) **Att finansiera gemensamma tjänster och välfärd.**
C) Att belöna företagen
D) Att minska medborgarnas frihet

14. En av följande är en del av finansieringen av välfärden. Vilken?
A) Gåvor från företag
B) **Skatter**
C) Lån från internationella banker
D) Utdelning från aktier

15. Vilken del av välfärdssystemet är ansvarig för utbildning?
A) **Skolan**
B) Sjukvården
C) Polisen
D) Kommunen

Resonerande frågor

1. Diskutera skillnaderna mellan offentliga och privata vårdalternativ. Hur påverkar dessa skillnader individens val?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att analysera och reflektera över olika vårdalternativ och deras konsekvenser.

2. Vilka fördelar och nackdelar ser du med Sveriges trygghetssystem?
Eleverna uppmanas att kritiskt granska och diskutera olika aspekter av trygghetssystemet.

3. Hur skulle ett förändrat skattesystem kunna påverka välfärden?
Frågan uppmanar till djup analys av sambandet mellan skatter och välfärdssystemets hållbarhet.

4. Reflektera över hur vi skulle kunna förbättra välfärden för alla. Vad skulle du föreslå?
Eleverna ges möjlighet att föreslå konkreta förbättringar, vilket kräver kritiskt tänkande och originalitet.

5. På vilket sätt kan medborgarnas engagemang påverka välfärdssystemet?
Denna fråga utmanar eleverna att tänka på medborgarnas roll och ansvar inom systemet.

6. Analysera hur olika politiska beslut kan påverka välfärden. Ge exempel.
Eleverna får möjlighet att koppla teori till praktik och förstå effekterna av politiska beslut.

7. Diskutera vilken roll utbildning spelar i ett välfungerande välfärdssystem.
Här ges eleverna chansen att tänka kritiskt och reflektera över utbildningens betydelse.

8. Hur kan vi som samhälle arbeta för att säkerställa en rättvis fördelning av resurser i välfärden?
Eleverna får möjlighet att resonera kring rättvisa och solidaritet i samband med resursfördelning.

Bedömning

Provets faktafrågor är värda 1 poäng vardera och de resonerande frågorna är värda 3 poäng vardera. Totalt kan provet ge maximalt 30 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).