Ämne: Historia
Årskurs: 5-6
Sammanfattning av Stormaktstiden
Stormaktstiden var en viktig period i Sveriges historia som varade från början av 1600-talet till början av 1700-talet. Under denna tid blev Sverige en av Europas stormakter och hade makt över stora delar av Östersjöområdet. Perioden delas ofta in i Yngre Vasa-perioden (1611-1654) och den karolinska tiden (1654-1718).
Viktiga händelser och teman:
- Sverige deltog i många krig för att utöka sitt territorium, bland annat Trettioåriga kriget (1618-1648).
- Kungarna Karl IX, Gustav II Adolf, drottning Kristina och Karl XII var viktiga ledare under denna tid.
- Sverige blev en militär makt med en stark armé och flotta.
- Samhället påverkades av krig, pest och hårda levnadsvillkor, men också av utveckling inom kultur och vetenskap.
- Häxjakterna var en mörk del av perioden där många anklagades och avrättades som häxor.
- Stormaktstidens slut markerades av Karl XII:s död och Sveriges förlust i stora nordiska kriget.
Koppling till läroplanen (Lgr22) för årskurs 5-6:
- Eleverna ska utveckla kunskaper om Sveriges historia och viktiga händelser under stormaktstiden.
- Förstå hur historiska händelser påverkat samhället och människor.
- Använda historiska begrepp och kunna placera händelser i tid.
- Reflektera över människors villkor och olika perspektiv från historien.
Test om Stormaktstiden för årskurs 5-6
Flervalsfrågor
- När varade stormaktstiden i Sverige?
- a) 1500-1600-talet
- b) 1600-1700-talet
- c) 1700-1800-talet
- Vilket krig deltog Sverige i under stormaktstiden?
- a) Trettioåriga kriget
- b) Napoleonkrigen
- c) Första världskriget
- Vilken kung var INTE en del av stormaktstiden?
- a) Karl XII
- b) Gustav II Adolf
- c) Karl XIV Johan
- Vad var häxjakterna?
- a) En sportaktivitet
- b) När människor anklagades och avrättades som häxor
- c) En handel mellan länder
- Vad markerade slutet på stormaktstiden?
- a) Drottning Kristinas födelse
- b) Karl XII:s död och Sveriges förlust i stora nordiska kriget
- c) Gustav Vasas trontillträde
Korta svar
- Vad var Sveriges status i Europa under stormaktstiden?
- Nämn en svårighet som människor kunde möta under stormaktstiden.
- Vad betyder det att kunna placera händelser i tid?