Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Religionskunskap 1
Tema: Visuellt och testbaserat lärande i religionskunskapsämnet
Block 1: v.34-v.39
Det första blocket fokuserar på religionernas grunder och centrala begrepp, med en stark visuell undervisningsmetodik för att underlätta förståelsen. Testmoment introduceras för att säkerställa att eleverna tar till sig grundläggande kunskaper.
| Lektion | Tema | Vecka |
|---|---|---|
| 1 | Introduktion till religionskunskap, centrala begrepp | v.34 |
| 2 | Visualisering: världens religioner – kartor och symboler | v.35 |
| 3 | Test 1: Begrepp och grundläggande fakta | v.36 |
| 4 | Religionens funktion i samhället och individen | v.37 |
| 5 | Visuell analys: religiösa texter och symboler | v.38 |
| 6 | Test 2: Funktion och textanalys | v.39 |
Lektion 1
Vi inleder med att presentera kursens syfte och centrala begrepp inom religionskunskap, som tro, ritual och helighet. Eleverna får en översikt över ämnet och dess betydelse för förståelsen av samhällen och kulturer. Visualisering används för att konkretisera begrepp.
Lektion 2
Denna lektion fokuserar på världens religioner med hjälp av kartor, symboler och bilder. Genom visuella hjälpmedel skapas en tydlig bild av religioners utbredning och olikheter, vilket stärker elevernas helhetsperspektiv.
Lektion 3
Test 1 genomförs för att kontrollera förståelsen av centrala begrepp och grundläggande fakta. Testet är formativt och används som underlag för fortsatt undervisning.
Lektion 4
Vi diskuterar religionens roll i samhället och på individnivå. Lektionen innehåller diskussionsövningar och visuella presentationer av olika perspektiv på religion.
Lektion 5
Eleverna arbetar med visuella analyser av religiösa texter och symboler, vilket tränar deras förmåga att tolka och förstå religiösa uttryck.
Lektion 6
Test 2 fokuserar på ämnesområdena funktion och textanalys. Eleverna får visa sin förmåga att resonera och analysera på ett grundläggande nivå.
| Lektion | Centralt innehåll | Betygskriterium E |
|---|---|---|
| 1-2 | Religionernas uttrycksformer och grundläggande begrepp | Eleven kan med enkel text och begrepp beskriva och förklara centrala delar av ämnet. |
| 3 | Grundläggande fakta om olika religioners innehåll | Eleven kan visa grundläggande kunskaper genom att genomföra enkla tester. |
| 4-5 | Religionens roll och tolkning av religiösa uttryck | Eleven kan med enkla ord resonera kring religionens betydelse samt analysera symboler. |
| 6 | Analys och tolkning samt grundläggande argumentation | Eleven visar förmåga att använda begrepp och resonera enkelt kring teman. |
Block 2: v.40-v.45
Det andra blocket koncentrerar sig på etiska frågor, nyandlighet och religionskritik. Visuella element som filmer och diagram kombineras med test som stärker reflektion och kunskapskontroll.
| Lektion | Tema | Vecka |
|---|---|---|
| 7 | Etik och moral i olika religioner | v.40 |
| 8 | Visuellt stöd: Etiska dilemman och modeller | v.41 |
| 9 | Test 3: Etik och moral | v.42 |
| 10 | Nyandlighet och sekularisering | v.43 |
| 11 | Diskussionsövning med visuella inslag | v.44 |
| 12 | Test 4: Reflektion och analys | v.45 |
Lektion 7
Etik och moral inom olika religioner presenteras, där eleverna lär sig olika modeller och teorier kopplade till vardagliga val och dilemma.
Lektion 8
Visuella presentationsmetoder, såsom diagram och mindmaps, används för att göra etiska dilemman tydliga och begripliga.
Lektion 9
Test 3 kontrollerar kunskaper om etik och moral i religionskunskap. Eleverna får arbeta med flervalsfrågor och kortsvarsfrågor.
Lektion 10
Nyandlighet och sekularisering i samhället behandlas med filmer och bilder som stödjer förståelsen av samtida utvecklingar.
Lektion 11
Interaktiv diskussionsövning med visuellt material ger eleverna möjlighet att reflektera och argumentera kring nyandlighet och sekularisering.
Lektion 12
Test 4 är en sammanfattande reflektion där eleverna visas kunna resonera kring teman med stöd av fakta och analys.
| Lektion | Centralt innehåll | Betygskriterium E |
|---|---|---|
| 7-8 | Etik, moral och livsfrågor i religionen | Eleven kan med enkla resonemang beskriva etiska frågor och modeller. |
| 9 | Test av fakta och begrepp | Eleven visar grundläggande kunskaper genom test. |
| 10-11 | Nyandlighet och sekularisering | Eleven kan med enkla ord beskriva och resonera om samhällsutvecklingar. |
| 12 | Reflektion och analys | Eleven visar förmåga att resonera och analysera enkelt. |
Block 3: v.46-v.50
Det avslutande blocket tar upp globalisering, religion och kulturmöten, med fokus på elevernas förmåga att analysera och reflektera. Planeringen avslutas med ett slutprov som sammanfattar kursens centrala innehåll.
| Lektion | Tema | Vecka |
|---|---|---|
| 13 | Religion och globalisering | v.46 |
| 14 | Visuell presentation: kulturmöten och religiösa konflikter | v.47 |
| 15 | Test 5: Globalisering och religion | v.48 |
| 16 | Diskussion: religiösa kulturmöten | v.49 |
| 17 | Slutprov | v.50 |
Lektion 13
Eleverna studerar religionens roll i globaliseringen och hur religion kan påverka och påverkas av globala samhällsstrukturer.
Lektion 14
Genom visuella presentationer som kartor, diagram och film illustreras kulturmöten och religiösa konflikter.
Lektion 15
Test 5 kontrollerar elevernas kunskaper om globalisering och religion, inklusive analysförmåga.
Lektion 16
Diskussion och reflektion kring religiösa kulturmöten och dess konsekvenser skapar en djupare förståelse för ämnet.
Lektion 17
Avslutande slutprov som omfattar kursens centrala innehåll och betygskriterier. Provformen kan inkludera både skriftliga och muntliga moment.
| Lektion | Centralt innehåll | Betygskriterium E |
|---|---|---|
| 13-14 | Religionens roll i globalisering och kulturmöten | Eleven kan med enkla exempel beskriva religionens påverkan på globalisering. |
| 15 | Test och analys | Eleven visar grundläggande kunskaper och analysförmåga. |
| 16 | Diskussion och reflektion | Eleven kan resonera enkelt kring kulturmöten. |
| 17 | Sammanfattande prov | Eleven visar grundläggande kunskaper i centrala delar av kursen. |
Tidslinje:
v.34: Introduktion och grundbegrepp → v.39: Begrepps- och funktionstest →
v.40: Etik och moral → v.45: Nyandlighet och sekularisering med test →
v.46: Globalisering och kulturmöten → v.50: Slutprov