Kompakt AI-Knappmeny

Planering HT. Gy. Religionskunskap – Mångfald och tro

Terminsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Religionskunskap
Tema: Mångfald och tro

Introduktion

Under höstterminen kommer vi att utforska grunderna i religionernas mångfald och i vilka sammanhang de utövas. Eleverna kommer att bedömas på deras förmåga att analysera och jämföra olika religiösa traditioner.

Introduktion till världens religioner (19 aug – 15 sep)

Lektion 1:

Introduktion till religionskunskap: Vad är religion?

Lektion 2:

Grundbegrepp och elementen i religion.

V.35

Lektion 1:

Historisk bakgrund till stora religioner.

Lektion 2:

Textanalys av heliga skrifter.

V.36

Lektion 1:

Kort introduktion till judendom.

Lektion 2:

Judendomens historia och traditioner.

V.37

Lektion 1:

Kort introduktion till kristendom.

Lektion 2:

Kristendomens historia och traditioner.

V.38

Lektion 1:

Kort introduktion till islam.

Lektion 2:

Islams historia och traditioner.

V.39

Lektion 1:

Repetition och sammanfattning av religionerna.

Lektion 2:

Bedömning av kunskap om de tre monoteistiska religionerna.

Religiösa traditioner och årstider (16 sep – 13 okt)

V.40

Lektion 1:

Hinduismens grunder och dess traditioner.

Lektion 2:

Hinduismens betydelse i dagens samhälle.

V.41

Lektion 1:

Buddhismens grundprinciper.

Lektion 2:

Buddhismens spridning och påverkan.

V.42

Lektion 1:

Skapelseberättelser och ritualer i olika religioner.

Lektion 2:

Årstider och högtider i olika traditioner.

V.43

Lektion 1:

Etiska frågeställningar inom religioner.

Lektion 2:

Diskussion: Religioners roll i moderna konflikter.

V.44 (Höstlov)

Lektion 1:

Ingen undervisning.

Religion och samhälle (14 okt – 3 nov)

V.45

Lektion 1:

Religionens plats i samhället.

Lektion 2:

Religionsfrihet och mänskliga rättigheter.

V.46

Lektion 1:

Religionskritik och ateism.

Lektion 2:

Religion och vetenskap.

V.47

Lektion 1:

Globala frågor och religionens påverkan.

Lektion 2:

Fallstudie av en specifik religion i nutid.

V.48

Lektion 1:

Repetition och sammanfattning av blocket.

Lektion 2:

Bedömning av kunskap om religion och samhälle.

Identifiering av redskap och metoder (4 nov – 20 dec)

V.49

Lektion 1:

Metoder för religionsvetenskaplig studie.

Lektion 2:

Informationssökning och källkritik.

V.50

Lektion 1:

Intervjuer och fältstudier – praktisk användning.

Lektion 2:

Presentation och analys av resultat.

V.51

Lektion 1:

Reflektion över terminsarbetet.

Lektion 2:

Utvärdering av lärande och förmågor.

V.52

Lektion 1:

Ingen undervisning.

Terminsplaneringen syftar till att ge studenterna en helhetsförståelse för hur olika religioner samverkar med och påverkar vår värld, och förbereda dem för en framtid där religionskunskap är viktig för att förstå kulturell mångfald.


Modern Tillbaka-knapp
×