Ämne: Bild
Årskurs: 4
Lektionsplanering: Linjer i naturen i Bild
Stadie: Åk 4
Ämne/Kurs: Bild
Tema: Linjer i naturen
Denna lektion bidrar till Lgr22:s syfte att utveckla elevens förmåga att uttrycka sig med bilder och att uppmärksamma samband i naturen.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium E |
---|---|
Grundläggande former och linjer i bildskapande. | Eleven kan skapa bilder med enkla former och linjer som fångar uppmärksamhet. |
Observation av natur och användning av linjer i bild. | Eleven kan visa förståelse för symbolik i bilder genom användning av linjer. |
Källa: Lgr22, Bild, Åk 1–3/4
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion och samtal om linjer i naturen (10 min)
- Visa bilder från naturen med tydliga linjer (trädgrenar, stenar, vattenströmmar).
- Diskutera vilka typer av linjer eleverna kan se.
- Prata om vad linjer kan uttrycka i bilder (rörelse, lugn, kaos).
- Fråga eleverna om de sett liknande linjer ute i naturen.
- Sammanfatta genom att förklara att linjer finns överallt och kan användas i bildskapande.
2. Praktisk övning: Teckna linjer från naturen (25 min)
- Ge eleverna papper och olika ritverktyg (blyertspennor, färgpennor).
- Uppmana dem att teckna linjer som de ser i naturen, antingen från minnet eller från bilder.
- Hjälp eleverna att observera olika typer av linjer (rak, böjd, kort, lång).
- Uppmuntra kreativitet och variation.
- Ge feedback under arbetets gång.
3. Reflektion och avslutning (15 min)
- Låt några elever visa sina teckningar och berätta om sina val av linjer.
- Diskutera hur linjerna kan påverka känslan i bilden.
- Sammanfatta vad eleverna lärt sig om linjer i naturen.
- Ge tips för att fortsätta observera linjer ute i naturen.
Total tid: 50 min.
Ämnesinnehåll
Linjer i naturen
- Linjer kan vara raka, böjda, långa eller korta.
- Trädgrenar skapar ofta böjda linjer som kan se mjuka ut.
- Vattenströmmar kan bilda flödande, slingrande linjer.
- Stenar och berg kan ha kantiga, hårda linjer.
- Linjer i naturen påverkar hur vi uppfattar miljön – lugn eller rörelse.
- Missuppfattning: Alla linjer behöver inte vara raka eller tydliga för att synas.
- Linjer kan också visa riktning och djup i en bild.
- Elever bör lära sig att se och tolka linjer som en del av bildspråket.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Linje | En sträcka som är längst och smalast möjliga. | Från latin “linea” som betyder tråd. |
Kontur | Den yttre linjen eller formen på något. | Från franska “contour”. |
Böjd linje | En kurvad linje som inte är rak. | Kombination av svenskt ord och “linje”. |
Perspektiv | Hur saker ser ut på avstånd eller från olika vinklar. | Grekiska “perspektivus” som betyder att se. |
Observation | Noggrann iakttagelse eller uppfattning. | Latin “observatio”. |
Diskussionsfrågor
- Hur kan linjer visa olika känslor i en bild? Ge exempel från naturen.
- Varför tror du att det är viktigt att kunna observera linjer i omgivningen?
- Kan linjer i en bild påverka hur vi uppfattar rörelse? Hur?
Aktivitet
- Praktisk: Eleverna går utomhus eller tittar på bilder av natur och letar efter olika slags linjer. De skissar dessa i sina skrivböcker med fokus på linjernas form och uttryck.
- Digital: Använd en ritapp eller datorprogram där eleverna kan skapa digitala bilder med olika slags linjer inspirerade av naturen. De kan experimentera med tjocklek och form på linjerna.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad är en linje i bild? | En smal sträcka som kan vara rak eller böjd. |
2. Ge ett exempel på var du kan se linjer i naturen. | Till exempel trädgrenar eller vattenströmmar. |
3. Hur kan linjer påverka känslan i en bild? | De kan visa rörelse, lugn eller spänning. |
4. Vad menas med kontur? | Den yttre formen eller linjen kring ett föremål. |
5. Varför är det bra att observera linjer i naturen? | För att kunna använda dem i sitt bildskapande. |
6. Beskriv en böjd linje. | En linje som är kurvad och inte rak. |
7. Hur kan linjer visa rörelse i en bild? | Genom att vara sneda, slingrande eller dynamiska. |
8. Vad är perspektiv i bild? | Hur saker ser ut från olika vinklar eller avstånd. |
9. Varför kan linjer ha olika tjocklek? | För att skapa olika uttryck och känslor i bilden. |
10. Hur kan vi använda linjer för att berätta en historia i bild? | Genom att visa riktning och känslor med linjernas form. |
Citat
“Kreativitet kräver mod att släppa taget om det trygga.”
— Erich Fromm