LGR22. Åk 9. Svenska. Mediekritik



Lektionsplanering – Svenska, Åk 9 – Lektion 3/10: Mediekritik

Lärandemål

  1. Eleven ska kunna identifiera och analysera syften och budskap i olika medietexter.
  2. Eleven utvecklar förmågan att kritiskt granska källor och känna igen olika typer av vinklingar och propaganda.
  3. Eleven kan värdera information och reflektera över mediers påverkan på individ och samhälle.

Material

  • ☐ Exempel på flera olika medietexter (nyhetsartiklar, reklam, sociala medier-inlägg)
  • ☐ Whiteboard/Smartboard eller digital projektor
  • ☐ Arbetsblad med frågor kring mediekritik (utdelade till eleverna)
  • ☐ Pennor och papper för anteckningar
  • ☐ Tillgång till datorer eller surfplattor för digital aktivitet (valfritt)

Upplägg och aktiviteter

Introduktion (10 min)

  • Läraren inleder med en kort föreläsning om vad mediekritik innebär och varför det är viktigt.
  • Diskussion kring skillnaden mellan fakta, åsikt och propaganda i medier.
  • Presentation av olika typer av medietexter som ska användas under lektionen.

Analys i grupp (20 min)

  • Elever delas in i små grupper (3-4 elever) och får varsin medietext.
  • Varje grupp analyserar texten med stöd av arbetsbladets frågor:
    • Vad är syftet med texten?
    • Vilka tekniker används för att påverka läsaren?
    • Finns det vinkling eller partiskhet?
    • Vilken målgrupp riktar sig texten till?
  • Grupperna förbereder en kort presentation av sina slutsatser.

Gruppredovisning och diskussion (20 min)

  • Varje grupp presenterar sin analys (2-3 min per grupp).
  • Läraren leder en gemensam diskussion kring likheter och skillnader i texternas budskap och påverkan.
  • Eleverna får reflektera över hur medier kan påverka deras egna åsikter och val.

Avslutande reflektion och exit-ticket (10 min)

  • Enskild skriftlig reflektion: Vad tar jag med mig från dagens lektion om mediekritik?
  • Exit-ticket med korta frågor (exempel: Vad betyder ordet “källkritik”? Ge ett exempel på en vinkling i en medietext.)
  • Läraren samlar in exit-tickets för formativ bedömning.

Bedömning

Kriterium Beskrivning
Analys av medietexter Eleven visar förmåga att identifiera syfte, vinkling och budskap i en given medietext.
Källkritisk förmåga Eleven kan resonera kring trovärdighet och objektivitet hos olika källor.
Reflektion Eleven ger en personlig och välgrundad reflektion kring mediers påverkan på individ och samhälle.

Anpassningar för olika elevbehov

  • Elever som behöver extra stöd får analyserade medietexter med enklare språk och tydliga ledtrådar på arbetsbladet.
  • Elever med lässvårigheter kan få hjälp av lärare eller kamrat vid textanalysen eller erbjudas muntliga uppgifter i stället för skriftlig.
  • Digitala verktyg kan användas för elever med motoriska svårigheter för att skriva sina reflektioner.
  • För elever med behov av fördjupning kan kompletterande material om propaganda- och påverkanstekniker erbjudas.
  • Gruppindelningen möjliggör samarbete där elever med olika styrkor kompletterar varandra.



Modern Tillbaka-knapp