LGR22. Åk 9. Svenska. Mediekritik

“`html




Lektionsplanering: Mediekritik i Svenska åk 9


Lektionsplanering: Mediekritik i Svenska åk 9

Lektion 8 av 10 | Tid: 60 minuter

Lärandemål

  1. Eleven kan analysera och värdera information i olika medier med fokus på kritiskt tänkande.
  2. Eleven kan identifiera syfte, vinkling och opartiskhet i medietexter.
  3. Eleven kan använda begrepp inom mediekritik för att diskutera och reflektera muntligt och skriftligt.

Material och resurser

  • Kopior av olika medietexter (exempelvis nyhetsartiklar, reklam, sociala medieinlägg).
  • Whiteboard eller smartboard för diskussion och gemensam sammanfattning.
  • Uppdelade checklistor för mediekritisk analys.
  • Penna och papper för anteckningar och reflektioner.
  • Eventuell digital enhet för gruppvis research (aktivera olika källor för jämförelse).

Genomförande

1. Introduktion och aktivering (10 min)

  • Starta lektionen med en kort film- eller bildpresentation som visar exempel på olika medier och deras påverkan på åsikter och känslor.
  • Ställ öppna frågor om vad eleverna tror påverkar vilken information vi tar till oss från medier.
  • Gör en gemensam kort brainstorming på whiteboard: ”Vad innebär mediekritik?”

2. Gruppaktivitet: Analys av medietexter (25 min)

  • Dela in eleverna i små grupper (3-4 elever). Ge varje grupp olika autentiska medietexter med varierande vinkling och syfte.
  • Uppgiften är att använda checklistan för mediekritisk granskning (exempel: källkritik, avsändare, målgrupp, syfte, vinkling, källhänvisning).
  • Varje grupp diskuterar och skriver korta noteringar kring sina texter – vad de ser som trovärdigt, vinklat, eller partiskt.
  • Elevgruppen förbereder en 3-minuters muntlig sammanfattning av sin analys att dela med klassen.

3. Redovisning och gemensam diskussion (20 min)

  • Grupperna presenterar sina analyser för klassen.
  • Läraren sammanfattar och förtydligar centrala begrepp i mediekritik utifrån gruppernas analyser.
  • Samtal kring hur mediekritik kan användas för att göra medvetna och trygga val i vardagen.
  • Avsluta med att elever reflekterar skriftligt i några meningar: Hur kan mediekritik påverka mig som konsument av information?

Bedömning

Kriterium Beskrivning
Analysförmåga Eleven kan identifiera syfte, vinkling och trovärdighet i medietexter utifrån givna kriterier.
Begreppsanvändning Eleven använder centrala begrepp inom mediekritik korrekt i diskussion och skriftlig reflektion.
Samarbete och kommunikation Eleven deltar aktivt i grupparbetet och ger tydliga muntliga presentationer.

Anpassningar för särskilda elevbehov

  • Ge stödjande mallar och enklare begreppslistor till elever som behöver språkligt stöd.
  • Alternativt arbete för elever med koncentrationssvårigheter: kortare texter och tydligare fokus vid analysen.
  • Stöd i form av lärarledd handledning för grupper med elever som behöver extra vägledning.
  • Använd digitala verktyg och ljudstöd där det underlättar förståelsen.
  • Variera arbetsformer mellan muntligt, skriftligt och praktiskt för att tillgodose olika lärstilar.

Reflektion

Efter lektionen kan läraren reflektera kring hur elevernas förmåga till kritisk granskning utvecklats, om gruppdiskussionerna fungerade, och om materialet kändes relevant och tillgängligt för alla elever. Fundera över behovet av ytterligare stöd eller variation i framtida lektioner om mediekritik.



“`
Vill du ha denna lektionsplanering som Word- eller PDF-fil, eller något annat format?


Modern Tillbaka-knapp