Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 4. Matematik – Addition och Subtraktion

Provkonstruktion

Årskurs: 4

Ämne: Matematik

Tema: Addition och Subtraktion

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för addition och subtraktion av naturliga tal, samt deras förmåga att lösa problem kopplade till dessa matematiska operationer.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens innehåll fokuserar på addition och subtraktion av naturliga tal, vilket ska hjälpa eleverna att utveckla sina färdigheter i att genomföra beräkningar både i skriftlig och muntlig form. Eleverna ska även ges möjlighet att lösa problemlösning kopplad till dessa operationer.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna genomföra addition och subtraktion av naturliga tal och förstå sambandet mellan dessa två operationer. Eleven ska även kunna lösa enkla matematiska problem med hjälp av dessa algoritmer.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är 7 + 5?
A) 10
B) 12
C) **12**
D) 14

2. Vad är 15 – 6?
A) 9
B) 8
C) 7
D) **9**

3. Vad är 8 + 3?
A) **11**
B) 12
C) 10
D) 13

4. Vad är 20 – 4?
A) 16
B) **16**
C) 14
D) 18

5. Vad är summan av 6 och 7?
A) 12
B) **13**
C) 11
D) 14

6. Vad är 28 – 10?
A) 18
B) **18**
C) 16
D) 20

7. Vad är 9 + 10?
A) 18
B) **19**
C) 20
D) 17

8. Vad är 5 – 2?
A) 3
B) 2
C) **3**
D) 4

9. Vad är 14 + 6?
A) 22
B) 19
C) 18
D) **20**

10. Vad är 30 – 15?
A) **15**
B) 14
C) 16
D) 12

11. Vad är 50 + 50?
A) 100
B) 90
C) 110
D) **100**

12. Vad är 15 – 7?
A) **8**
B) 9
C) 6
D) 5

13. Vad är 12 + 9?
A) 21
B) **21**
C) 22
D) 23

14. Vad är 11 – 3?
A) 8
B) **8**
C) 7
D) 6

15. Vad är 27 + 3?
A) 30
B) **30**
C) 31
D) 29

Resonerande frågor

1. Kan du förklara varför addition och subtraktion är viktiga i vår vardag?
Syftet är att eleverna ska koppla matematik till verkliga situationer.

2. Beskriv en situation där du skulle behöva använda addition.
Denna fråga hjälper till att visa elevens förståelse för tillämpningen av addition.

3. Hur kan du kontrollera att din subtraktionslösning är korrekt?
Därigenom får eleverna visa sin förståelse för metoder för att verifiera sina svar.

4. Ge ett exempel på en klassisk problemlösning med addition.
Att ge exempel hjälper eleverna att konkretisera sin förståelse.

5. Förklara skillnaden mellan att addera och subtrahera. Varför är det viktigt att förstå skillnaden?
Eleverna ska reflektera över konceptuell förståelse.

6. Om du har 10 kronor, och du spenderar 3 kronor, hur mycket har du kvar och hur vet du det?
Frågan uppmanar eleverna att använda både addition och subtraktion.

7. Tänk på en uppgift där du skulle behöva använda både addition och subtraktion. Beskriv denna situation.
Att beskriva en sådan situation hjälper eleverna att se samband mellan operationerna.

8. Hur kan du använda talraden för att underlätta addition och subtraktion?
Frågan leder till resonemang kring strategier för problemlösning.

Bedömning

Provets totalpoäng är 30 poäng. Faktafrågor ger 1 poäng vardera, och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera.

För betyg E krävs minst 8 poäng, för C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp