Ämne: Modersmål
Årskurs: Åk 4-6
Sammanfattning av planeringen
Stadie | Ämne | Tidsperiod | Antal veckor | Lektioner/vecka | Lektionslängd | Ämnesblock och teman | Läroplan |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Åk 4-6 | Modersmål | Vecka 38 till 41 | 4 | 1 | 40 minuter | Block 1: M.K. Ciurlionis liv och bakgrund (v 38), Block 2: Konsten och musik (v 39-40), Block 3: Varför unik? (v 41) | Lgr22 |
Fokus ligger på betygskriteriet: E-nivå – Eleven kan förstå och återge enkel information om personers liv och uttrycksformer.
Tidslinje:
- Vecka 38: M.K. Ciurlionis liv och bakgrund
- Vecka 39-40: Konsten och musiken
- Vecka 41: Varför unik?
Block 1 vecka 38
Detta block introducerar M.K. Ciurlionis och hans liv. Eleven arbetar med läsförståelse, nya ämnesspecifika ord och muntlig återgivning av fakta kopplat till centralt innehåll i modersmål.
Lektion | Tema | Vecka |
---|---|---|
1 | M.K. Ciurlionis födelse och liv | 38 |
Lektion 1
Mål: Eleven ska kunna återge grundläggande fakta om M.K. Ciurlionis liv och platsen där han föddes. Eleven ska också lära sig och använda nya ord som är kopplade till konstnärens liv.
Aktiviteter:
- Läsning av en kort faktatext om Ciurlionis liv och bakgrund.
- Genomgång av nya ord och begrepp relaterade till temat med stödmaterial.
- Diskussionsövning i par där eleverna övar muntlig återgivning.
Block 2 vecka 39 till 40
Eleverna undersöker Ciurlionis konst och musik och arbetar vidare med nya ord inom området. De får beskriva och reflektera över konstnärens uttryck.
Lektion | Tema | Vecka |
---|---|---|
2 | M.K. Ciurlionis konstverk | 39 |
3 | M.K. Ciurlionis musik | 40 |
Lektion 2
Mål: Eleven ska kunna beskriva några av Ciurlionis konstverk med hjälp av nya begrepp relaterade till konst och kultur.
Aktiviteter:
- Bildvisning och gemensam analys av några av konstnärens tavlor.
- Samtalsövning där eleverna beskriver konstverken med nyinlärda ord.
Lektion 3
Mål: Eleven ska kunna uttrycka sina intryck av Ciurlionis musik både muntligt och skriftligt.
Aktiviteter:
- Lyssna på korta musikstycken av Ciurlionis.
- Diskutera intryck i par eller grupp.
- Skriftlig reflektion där eleverna använder nya ord.
Block 3 vecka 41
Eleverna resonerar kring vad som gör Ciurlionis konstnärskap unikt och sammanfattar sina kunskaper samt använder tematisk vokabulär.
Lektion | Tema | Vecka |
---|---|---|
4 | Varför var M.K. Ciurlionis unik? | 41 |
Lektion 4
Mål: Eleven ska kunna resonera kring konstnärens unika uttryck och använda nya ord i sin muntliga och skriftliga framställning.
Aktiviteter:
- Gruppdiskussion om Ciurlionis betydelse och unika stil.
- Skriftlig sammanfattning där eleverna beskriver sina tankar.
Bedömning
Bedömningen fokuserar på elevens förmåga att läsa och förstå sakprosatexter kopplade till temat samt att muntligt delta i diskussioner om innehållet. Bedömningen innefattar:
- Läsförståelse: Eleven kan återge enkel fakta från lästa texter.
- Muntlig kommunikation: Eleven kan uttrycka tankar och delta i samtal om temat.
- Språkutveckling: Eleven visar förståelse och användning av nya ord och begrepp kopplade till konst och kultur.
Denna bedömning är i linje med Lgr22:s betygskriterier för modersmål åk 4-6.
“`