“[Uppgift]. APL. Planera och följ upp en kampanj för matbutik eller klädbutik. [Gymnasiet]”

“`html

Ämne: APL-uppgift

Årskurs: Gymnasiet

Tid: Ej specificerad

APL-uppgift: Planera och följ upp en kampanj för matbutik eller klädbutik

Uppgiftens mål: Eleven ska tillsammans med handledaren på arbetsplatsen planera, skapa och följa upp en marknadsföringskampanj som är anpassad till butikens produkter och kunder.

Instruktioner

  1. Planeringsfas
    • Tillsammans med handledaren, välj kampanjens fokus – kan vara exempelvis veckans erbjudande i matbutiken eller säsongens nyheter i klädbutiken.
    • Fundera på målgrupp (t.ex. husfamiljer, ungdomar eller pensionärer) och vilka kanaler som passar bäst (affischer i butik, sociala medier, nyhetsbrev).
    • Skriv en kampanjplan som beskriver mål, budskap, valda kanaler, tidsplan och eventuell budget.
  2. Genomförandefas
    • Var delaktig i att skapa kampanjmaterial – exempelvis promotionfilmer, skyltar eller inlägg på sociala medier.
    • Hjälp till med att genomföra kampanjen, till exempel lägga upp attraherande skyltning i butiken eller sprida information i sociala medier.
    • Dokumentera vilka åtgärder som görs och när.
  3. Uppföljningsfas
    • Tillsammans med handledaren, samla in data på kampanjens resultat, till exempel: hur många kunder som påverkats, ökning i försäljning av kampanjvaror, eller antal interaktioner online.
    • Diskutera vad som fungerat bra och vad som kan förbättras till nästa gång.
  4. Dokumentation
    • Skriv en kort rapport där du beskriver kampanjens planering, genomförande och resultat. Inkludera även handledarens reflektioner och kommentarer.

Bedömning

Visa att du kan:

  • Samarbeta med handledare för att planera och genomföra en kampanj i butiksmiljö.
  • Använda olika marknadsföringskanaler som är relevanta för mat- eller klädbutik.
  • Dokumentera och reflektera över kampanjens genomslag och resultat.

Handledning till handledare

  • Hjälp eleven att välja kampanjfokus utifrån butikens kundgrupp och säsong.
  • Ge eleven stöd att skapa tydligt och relevant kampanjmaterial.
  • Ge kontinuerlig feedback och hjälp till analys av kampanjens effekt.
Vill du att jag skapar detta anpassade underlag som en professionell Word-fil och skickar direkt till din e-post?

“`


Modern Tillbaka-knapp