Provkonstruktion

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om litteraturhistoriska epoker med fokus på renässansen, dess framträdande författare och verk samt de kulturella och samhälleliga förändringar som påverkade denna tid. Provets struktur syftar till att både testa faktakunskap och ge eleverna möjlighet att resonera kring ämnets djupare innebörder.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

”Under lektionen behandlas litteraturhistoriska epoker med fokus på renässansen, dess framträdande författare och verk samt de kulturella och samhälleliga förändringar som påverkade denna tid.”

Kunskapskrav

”Eleven kan berätta om och analysera några centrala verk och författare från renässansen, samt kunna göra kopplingar till den historiska kontext som dessa verk skapades i.”

Prov

Faktafrågor

1. Vilken litterär epok följer efter medeltiden?
A) Barocken
B) Romantiken
C) Renässansen
D) Ingen av ovanstående

2. Vem är känd som en av de mest framstående författarna under renässansen?
A) Dante
B) Cervantes
C) Homer
D) William Shakespeare

3. Vilket tema var centralt i renässanslitteraturen?
A) Kärlek och mänskliga relationer
B) Krig och konflikt
C) Natur och dess skönhet
D) Religion och tro

4. Vad kännetecknar humanismen under renässansen?
A) Fokus på Gud
B) Fokus på individen
C) Fokus på samhällsklass
D) Fokus på traditioner

5. Vilket verk är skrivet av Cervantes?
A) Hamlet
B) Don Quijote
C) Den gudomliga komedin
D) Utvandrarna

6. Hur skiljer sig renässansen från medeltiden?
A) Mer fokus på individen och mindre på religion
B) Mer fokus på kollektivism
C) Mindre intresse för konst
D) Ingen skillnad

7. Vad var en viktig kulturell förändring under renässansen?
A) Återgång till gamla traditioner
B) Återupptäckten av antikens idéer
C) Fokus på folkkultur
D) Utveckling av romantiska känslor

8. Vilken stil var typisk för litteraturen under renässansen?
A) Neoklassicism
B) Humanism
C) Symbolism
D) Realism

9. Vilket av dessa verk är typiskt för litteraturen under renässansen?
A) Dödssynden
B) Den unge Werthers lidande
C) Rome och Julia
D) Poesi av Karin Boye

10. Vad handlar “Romeo och Julia” främst om?
A) En kungasaga
B) Förbjuden kärlek
C) En komedi
D) Historiska händelser

11. Vilket föremål är tidstypiskt för renässansen?
A) Datormus
B) Mobiltelefon
C) Boktryckarkonsten
D) Videokamera

12. Vad kännetecknar renässansens litterära stil?
A) Fiktiva känslor
B) Klara och tydliga former
C) Oklara och mystiska teman
D) Följt av traditioner

13. Vilken typ av litteratur blommade under renässansen?
A) Historiska romaner
B) Poesi
C) Noveller
D) Äventyrslitteratur

14. Vem anses vara en av de ledande teaterförfattarna under renässansen?
A) Anton Tjechov
B) William Shakespeare
C) Molière
D) Henrik Ibsen

15. Vad var ett typiskt kännetecken för epoken renässans?
A) Förbise påvet
B) Enbart fokus på religion
C) Återupptäckten av antikens litteratur
D) Motstånd mot vetenskaplig utveckling

Resonerande frågor

1. Hur har renässansens humanism påverkat dagens samhälle?
Syftet är att uppmuntra eleverna att göra kopplingar mellan historiska och samtida företeelser.

2. På vilket sätt speglas människans frihet i litteratur från renässansen?
Eleverna får möjlighet att analysera och tolka litterära teman i relation till individens roll i samhället.

3. Vilka paralleller kan dras mellan renässansen och vår egen tid när det gäller kulturella förändringar?
Frågan syftar till att stimulera kritiskt tänkande och reflektion över kulturell evolution.

4. Varför är det viktigt att studera litteraturhistoriska epoker?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att resonera kring betydelsen av historia i vårt nuvarande kulturella sammanhang.

5. Hur kan teman från renässansen fortfarande inspirera nutida författare?
Ger eleverna möjlighet att analysera litterär påverkan genom tiderna.

6. Vilken roll spelar litteratur i att förstå samhällsförändringar under renässansen?
Syftet är att få eleverna att tänka på litteraturen som en kulturell spegel av samhället.

7. Hur framställs kärlek i renässansens litteratur jämfört med tidigare epoker?
Frågan öppnar upp för en djupare analys av känslor i litteraturen.

8. Vilka kulturella drag från renässansen kan ses i dagens litteratur?
Eleverna får möjlighet att analysera nutida litterära verk och koppla dem till historiska traditioner.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 30 poäng, där faktafrågorna ger totalt 15 poäng och de resonerande frågorna ger totalt 15 poäng. För att få betyget E krävs minst 8 poäng, för betyget C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).