En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Förskola. Musik och skapande – Skapande av egen musik och låtar

Lektionsplanering: Skapande av egen musik och låtar

Årskurs: Förskola
Ämne: Musik och skapande
Tema: Skapande av egen musik och låtar

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska stödja barnens kreativitet och musikalitet genom att ge dem möjlighet att
skapa egna låtar och musikstycken. Barnen ska få utforska olika ljud och rytmer samt använda
musik som ett uttrycksmedel för att förmedla sina tankar och känslor. Lektionen ska även
uppmuntra samarbete och kommunikation när de arbetar i grupper.

Kunskapskrav

Barnen ska kunna delta i skapande musikaliska aktiviteter, använda olika instrument och
tekniker för att uttrycka sina egna tankar samt ge feedback och diskutera musikaliska idéer.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till låtskrivande (10 min)

  • Diskutera vad en låt är och vilka delar som vanligtvis ingår, såsom verser och refränger.
  • Lyssna på en kort barnlåt och analysera dess struktur tillsammans.
  • Ge exempel på teman man kan skriva låtar om, som känslor, äventyr eller vardagliga händelser.

Brainstorming av låtidéer (10 min)

  • Låt barnen arbeta i små grupper för att brainstorma idéer till sina låtar.
  • Uppmuntra dem att tänka på en berättelse eller känsla de vill förmedla genom sin musik.
  • Be dem skissa på en enkel struktur för sin låt, med förslag på text och melodi.

Komponera låtar (20 min)

  • Dela ut instrument och skapa en musikalisk miljö där barnen kan experimentera med att sätta
    ihop sina låtar.
  • Stimulera dem att tänka på hur de kan använda rytm och melodi för att förstärka sin
    berättelse.
  • Gå runt och ge stöd och inspiration under skapandeprocessen.

Framträdande av låtar (10 min)

  • Låt varje grupp framföra sin egen skapade låt för klassen.
  • Uppmuntra barnen att lyssna och ge positiv feedback på varandras låtar.
  • Diskutera hur låtarna kändes att framföra och vilken reaktion de fick.

Aktivitet

Barnen ska i grupper skriva och kompositera en egen låt som handlar om en gemensam upplevelse
eller känsla. De ska använda instrument för att sätta musik till texten och sjunga den
tillsammans. Denna aktivitet ger dem möjlighet att öva på samarbete, kreativitet och att
uttrycka sig musikaliskt.

Exit-ticket

  • Vad handlade din låt om? (Svar: [Barnets svar]).
  • Hur kändes det att skapa och framföra din egen musik? (Svar: [Barnets svar]).
  • Vilka instrument använde ni? (Svar: [Barnets svar]).
  • Vad var svårast med låtskrivandet? (Svar: [Barnets svar]).
  • Hur kände du när du hörde andras låtar? (Svar: [Barnets svar]).

Hemuppgift

Barnen ska ta med sig en textfragment eller idé till en låt hem och med hjälp av en vuxen
utveckla den till en sång. De ska också diskutera låtens tema och eventuellt spela in den med
enkla medel. Hemuppgiften syftar till att uppmuntra kreativt skapande även i hemmamiljö och
förstärka samarbetet mellan barn och vårdnadshavare.

Skriv “Hemuppgift” så tar jag fram en hemuppgift åt dig.

Citat

”Musik är den universella språk som förenar hela mänskligheten.” – H. C. Anderson. Detta
citat framhäver musiken som ett kraftfullt kommunikationsverktyg. Det knyter an till
lektionen genom att betona hur musik kan föra människor samman och uttrycka gemensamma
känslor och upplevelser.


×