Lektionsplanering – Färger och former i naturen
Årskurs: Förskola
Ämne: Estetiska uttryck
Tema: Färger och former i naturen
Koppling till styrdokument
Undervisningen ska ge barnen möjlighet att upptäcka och reflektera över färger och former i sin omgivning. Genom att utforska naturens variationer i färg och form får barnen en ökad förståelse för geometriska former samt en känsla för estetik.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till färger och former (10 min)
- Samla barnen och diskutera vad färger och former är. Fråga: “Vilka färger kan ni se runt omkring er?” och “Vad för former kan ni hitta i naturen?”.
- Visa olika färgprover och former med bilder eller material och ge exempel på hur dessa kan förekomma i naturen.
Naturpromenad med fokus på färger och former (20 min)
- Ta med barnen på en promenad i området runt förskolan med fokus på att observera färger och former.
- Be barnen att beskriva vad de ser: “Vad är färgen på löven?”, “Hur ser blommorna ut?” och “Kan ni se några runda eller fyrkantiga föremål?”.
- Uppmuntra dem att samla föremål som symboliserar de färger och former ni diskuterat.
Kreativt skapande med färg och form (15 min)
- Återvänd till förskolan och låt barnen använda de insamlade föremålen för att skapa konstverk. Det kan vara collager, målningar eller skulpturer.
- Låt dem mixa färgerna de sett och skapa egna färgglada konstverk med hjälp av paper, färger och annat material.
Reflekterande diskussion (5 min)
- Samla barnen och diskutera vad de har lärt sig om färger och former.
- Ställ frågor som: “Vilka färger var era favoriter?” och “Hur kan vi använda dessa färger i vår konst?”.
Aktivitet
Barnen ska skapa en “färg- och formbok” där de får rita eller klistra in olika färger och former de sett under dagen. Denna bok kan sedan användas till att berätta om vad de sett och lärt sig om naturens färger.
Exit-ticket
- Vilka färger såg du idag? (Svar: [Barnets svar]).
- Kan du beskriva en form du observerade? (Svar: [Barnets svar]).
- Vilket föremål samlade du som hade en fin färg? (Svar: [Barnets svar]).
- Hur kändes det att skapa med färger och former? (Svar: [Barnets svar]).
- Vad lärde du dig om färger i naturen? (Svar: [Barnets svar]).
Hemuppgift
Barnen får i uppdrag att gå på en färgjakt i sin egen trädgård eller hemområde. De ska ta bilder eller göra teckningar av tre färgglada saker de hittar. Nästa gång det blir lektion delas deras upptäckter med klassen.
Citat
“Färger är musiken av form.” – P. Klee. Detta citat pekar på att färger, liksom musik, kan påverka vårt humör och vår kreativitet. Det knyter an till lektionen genom att understryka betydelsen av färger i vår upplevelse av världen.
Nästa lektion
Förslag på tema för nästa lektion: Skapande av konstverk med naturmaterial. Lektionen syftar till att låta barnen använda naturmaterial för att skapa egna konstverk, vilket främjar kreativitet och en förståelse för naturens resurser.