Lektion. Åk. 6. Spanska – Recension av berättelser

Lektionsplanering: Spanska

Årskurs: 6

Ämne: Spanska

Tema: Recension av berättelser – Vad har vi lärt oss?

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll handlar om reflektion över lärandeprocessen och att ge och ta emot konstruktiv kritik. Eleverna lär sig att bedöma och analysera sina egna och andra elevers berättelser.

Kunskapskrav

Eleven kan ge och ta emot feedback på genomförda uppgifter och kan använda den feedbacken för att förbättra sitt arbete. De kan också reflektera över sin egen och andras prestationer.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till feedback (10 min)

  • Diskutera vikten av feedback och hur den kan hjälpa oss att växa och förbättras.
  • Förklara vad konstruktiv feedback är och hur man framfört den på ett positivt sätt.

Genomgång av berättelserna (15 min)

  • Gå igenom de teman och idéer som presenterades under berättelserna i de föregående lektionerna.
  • Ställ frågor för att stimulera reflektion, exempelvis: Vilka liknande teman upptäcktes? Vilka var de mest intressanta karaktärerna?

Övning – Ge och ta emot feedback (10 min)

  • Eleverna deltar i en övning i par där de ger varandra feedback på sina berättelser. De bör sträva efter att inkludera både positiva aspekter och områden för förbättring.
  • Demonstrera hur man ger feedback med exempel och låt eleverna praktisera.

Reflektion och diskussion (15 min)

  • Samla klassen för en gemensam diskussion om deras erfarenheter av projektet. Fokusera på vad de har lärt sig och hur de kan använda feedback i framtiden.
  • Låt eleverna dela med sig av sina insikter och hur de tänker tillämpa detta i nästa skrivprojekt.

Aktivitet

Eleverna ska skriva en reflektion (150-200 ord) om sin upplevelse av att skapa och framföra sina berättelser. De ska inkludera vad de kände gick bra, vad de lärde sig om berättande och hur de tänker använda feedbacken de fått för att förbättra sig i framtiden. Reflektionen ska lämnas in vid slutet av lektionen.

Exit-ticket

  • Vad har du lärt dig om att ge och ta emot feedback?
  • Svar: Det är viktigt att vara ärlig och konkret, och att formulera feedbacken på ett positivt sätt.

  • Nämn en sak som gick bra med din historia.
  • Svar: Jag fick många positiva kommentarer om mina karaktärer.

  • Vad är en sak du skulle vilja förbättra i ditt berättande?
  • Svar: Jag vill bli bättre på att skapa spänning i berättelsen.

  • Hur kan feedback hjälpa dig i framtiden?
  • Svar: Det ger mig insikter om hur andra uppfattar mitt arbete och vad jag kan förbättra.

  • Vad tyckte du var mest värdefullt med detta projekt?
  • Svar: Jag lärde mig hur man skriver på ett engagerande sätt och hur man presenterar inför andra.

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna välja en av sina berättelser och göra en längre revidering av den på grundval av den feedback de fått. De ska arbeta med att utveckla karaktärer, miljö- eller handlingsbeskrivningar och återlämna revideringen vid nästa lektion. Denna hemuppgift syftar till att befästa deras lärande och erfarenheter från projektet.

Citat

M.v.h. Isak Skogstad


Modern Tillbaka-knapp