En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 8. Svenska som andraspråk – Skrivuppgift – Recension

Lektionsplanering

Årskurs: 8
Ämne: Svenska som andraspråk
Tema: Skrivuppgift – Recension

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att skriva olika typer av texter, inklusive recensioner. Fokus ligger på att utveckla elevernas förmåga att formulera sig och kommunicera i skrift, samt att läsa och reflektera över skönlitteratur och andra texter.

Kunskapskrav

Eleven skriver olika slags texter med fungerande struktur och innehåll samt anpassar texten till texttyp, syfte och mottagare. Dessutom följer eleven språkliga normer på ett fungerande sätt.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till recensioner (10 min)
  • Förklara syftet med en recension och dess olika delar, såsom sammanfattning, analys och eget omdöme.
  • Ge exempel på bra och dåliga recensioner och diskutera vad som kännetecknar dem.
  • Diskutera vikten av att ha en tydlig struktur i skrivet arbete.
Genomgång av skrivprocessen (15 min)
  • Beskriv stegen i skrivprocessen: brainstorma, planera, skriva, revidera och publicera.
  • Ge tips kring hur man kan använda feedback för att förbättra sina texter.
  • Visa exempel på hur man kan strukturera en recension.
Läsning av exempeltexter (10 min)
  • Låt eleverna läsa en eller flera exempel på recensioner.
  • Diskutera innehållet och stilen i texterna tillsammans i klassen.
  • Ställ frågor för att få eleverna att reflektera över textens budskap och kvalitet.
Skrivcoachning (10 min)
  • Ge eleverna tid att börja skriva sin recension. Cirkulera i klassrummet för att ge stöd och vägledning.
  • Uppmuntra eleverna att ställa frågor och diskutera sina idéer med varandra.
Avslutande diskussion (5 min)
  • Samla klassen för att diskutera vad de har lärt sig om att skriva recensioner.
  • Fråga om några elever vill dela med sig av sina idéer eller funderingar.

Aktivitet

Eleverna får i uppgift att skriva en recension av en bok eller film de nyligen har läst eller sett. De ska inkludera en sammanfattning av handlingen, sina personliga åsikter och rekommendationer. Recensionen ska vara på cirka 300-500 ord och inkludera en tydlig struktur.

Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

  1. Vad är syftet med en recension?
    Att ge en bedömning och rekommendation av en bok eller film.
  2. Vilka är de viktigaste delarna av en recension?
    Sammanfattning, analys och eget omdöme.
  3. Varför är det viktigt att ha en struktur i sin text?
    För att göra texten lättare att förstå och följa.
  4. Hur kan feedback förbättra din skrivprocess?
    Genom att ge nya perspektiv och förslag på förbättringar.
  5. Vad innebär det att anpassa språket efter syfte och mottagare?
    Att välja ord och stil som passar för det sammanhang du skriver för.

Hemläxa

Skriv en färdig recension av en valfri bok eller film, 300-500 ord.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan välja att analysera flera recensioner av samma verk och diskutera skillnaderna i hur olika recensenter uttrycker sina åsikter. De kan jämföra dessutom stil, struktur och argumentation för att förstå hur recensioner kan variera beroende på perspektiv och syfte.

Förslag för nästa lektion

Fördjupad analys av recensioner

Denna lektion kan fokusera på att eleverna analyserar sina egna och varandras recensioner. Vi kommer att gå igenom hur man ger konstruktiv feedback och hur man kan använda feedback för att förbättra sin egen text. Det är relevant för att stärka elevernas kritiska tänkande och språkliga färdigheter.

Förberedelser

  • Förbered exempel på recensioner att läsa och diskutera i klassen.
  • Skapa ett rubric för att ge feedback på recensionerna.
  • Se till att eleverna har tillgång till digitala verktyg för skrivande om det behövs.

×