Lektionsplanering för Franska 2
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Franska 2
Tema: Tematisk skrivuppgift
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll handlar om att skriva en längre text om ett valt tema, där eleverna får möjlighet att tillämpa sina språkkunskaper och grammatiska färdigheter. Fokus ligger på att formulera idéer klart och sammanhängande, samt korrekt användning av språkliga strukturer som diskuterats under kursen.
Kunskapskrav
Eleven kan skriva sammanhängande och tydliga texter på franska, använda ett varierat ordförråd och korrekt grammatik, och framföra tankar på ett strukturerat sätt.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till den tematiska skrivuppgiften (10 min)
- Förklara syftet med skrivuppgiften och vikten av att kunna formulera sig skriftligt.
- Ge exempel på möjliga teman (t.ex. resor, familj, kultur, aktuella händelser) och diskutera vad som kan ingå i texten.
- Diskutera planering och struktur för att organisera sina tankar innan skrivning.
Brainstorming och planering (15 min)
- Låt eleverna välja ett tema och ge dem tid att brainstorma idéer och göra anteckningar.
- Ge dem frågor att fundera över, såsom: “Vad vill jag förmedla?”, “Vilka exempel kan jag använda?” och “Hur ska jag strukturera min text?”
- Uppmuntra dem att diskutera sina idéer med en klasskamrat för att få feedback.
Skrivprocessen (20 min)
- Ge eleverna tid att skriva sin text. Under denna tid ska de arbeta självständigt och fokusera på att formulera sin text enligt den struktur och språkliga regler som har diskuterats tidigare i kursen.
- Cirka halva tiden in i skrivandet, erbjud att gå runt i klassrummet och ge individuell feedback eller svara på frågor.
Presentation och feedback (10 min)
- När tiden för skrivandet är över, be eleverna att läsa sina texter för en samarbetspartner.
- De ska ge konstruktiv feedback på varandras texter, inklusive vad de tyckte var bra och vad som kan förbättras.
Aktivitet
Eleverna ska avsluta sin skrivuppgift och förbereda sig för att lämna in den skriftliga texten. De kan också få möjlighet att framföra en kort sammanfattning av sina texter (2-3 meningar) vid nästa lektion.
Exit-ticket
- Vad har du lärt dig om skrivprocessen under denna lektion? (Svar: Varierande beroende på elevens reflektioner.)
- Vilket tema valde du att skriva om och varför? (Svar: Varierande beroende på elevens val.)
- Hur kände du att det gick att formulera dina tankar skriftligt? (Svar: Varierande beroende på elevens erfarenheter.)
- Vilka fraser eller strukturer använde du för att organisera din text? (Svar: Exempel på olika skrivtekniker.)
- Hur tror du att feedback från en klasskamrat kan hjälpa dig att förbättra dina skrivfärdigheter? (Svar: Ger nya perspektiv och idéer för förbättringar.)
Hemuppgift
Eleverna ska redigera sina skrivuppgifter utifrån den feedback de fått i klassrummet och lämna in den färdiga texten till nästa lektion. Skriv “Hemuppgift” så tar jag fram en hemuppgift åt dig.
Citat
”Skrivande är tänkande på papper.” – William Zinsser (1922-2015)
Citatet betonar vikten av skrivande som en form av att klargöra tankar och idéer. Det knyter an till lektionen genom att understryka att skrivande är en central färdighet för lärande.