Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Spanska 2 – Resor och platser

Lektionsplanering: Resor och platser

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Spanska 2

Tema: Resor och platser

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Lektionens fokus ligger på att introducera och öva på ordförråd och fraser kopplade till resor och platser i spansktalande länder. Eleverna kommer att lära sig att beskriva olika resmål, transportmedel och aktiviteter kopplade till resande.

Kunskapskrav:

Eleven kan förstå och använda det spanska språket i tal och skrift, samt förmågan att uttrycka sina åsikter om resor och använda relevant ordförråd i konversationer.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till resor (10 min)

  • Börja med att fråga eleverna om deras senaste resor eller drömresor för att engagera dem.
  • Presentera en lista med vanliga resmål och ord relaterade till resor, t.ex. playa (strand), ciudad (stad), montañas (berg), och hotel (hotell).

Ordförråd för transport och aktiviteter (15 min)

  • Introducera ord för transportmedel, såsom avión (flygplan), tren (tåg), och coche (bil).
  • Diskutera aktiviteter relaterade till resande, till exempel hacer turismo (turista), nadar (simma), och explorar (utforska).
  • Använd visuella hjälpmedel som bilder eller videor för att stödja inlärningen.

Diskussionsövning (15 min)

  • Dela in eleverna i par och ge dem en lista med frågor att diskutera, exempelvis:
  • ¿Cuál es tu lugar favorito para vacacionar? (Vilken är din favoritplats att semestra på?)
  • ¿Qué medio de transporte prefieres usar? (Vilket transportmedel föredrar du att använda?)
  • Ha en klassdiskussion efteråt där eleverna får dela med sig av sina svar och erfarenheter.

Skriftlig uppgift (10 min)

  • Be eleverna skriva en kort text om en resa de har gjort eller en resa de planerar att göra. De ska inkludera information om resmålet, transportmedel och aktiviteter de vill göra.
  • Samla in texterna för att ge återkoppling.

Aktivitet

Eleverna ska skapa en resebroschyr eller presentation för ett spansktalande resmål. De ska inkludera bilder, beskrivningar av platsen, aktiviteter som kan göras och rekommendationer för resande. Presentationerna kan delas med klassen.

Exit-ticket

  • Vad heter “flygplan” på spanska?
  • Svar: Avión.
  • Nämn tre transportmedel på spanska.
  • Svar: Tren (tåg), coche (bil), autobús (buss).
  • Hur säger man “jag vill resa till Spanien” på spanska?
  • Svar: Quiero viajar a España.
  • Skriv en mening som beskriver en aktivitet du vill göra på en resa.
  • Svar: Me gustaría nadar en el mar (Jag skulle vilja simma i havet).
  • Vilket verb används för “utforska” på spanska?
  • Svar: Explorar.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en text där de beskriver en drömresa. De ska inkludera detaljer som resmål, transport, aktiviteter samt varför de vill åka dit. Texten ska vara på spanska och ha minst 200 ord. Skriv “Hemuppgift” så tar jag fram en hemuppgift åt dig.

Citat

M.v.h. Isak Skogstad


Modern Tillbaka-knapp