Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Spanska 2
Tema: Grammatik – Subjunktivens användning
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Lektionens fokus ligger på att introducera och fördjupa kunskapen om subjunktiv, inklusive dess struktur, användning och betydelse i spanskan. Eleverna kommer att öva på att formulera meningar och uttrycka önskningar, känslor och osäkerhet.
Kunskapskrav:
Eleven kan förstå och använda det spanska språket i tal och skrift, samt korrekt tillämpa subjunktiv i olika kontexter och formulera sina åsikter och känslor.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till subjunktiv (10 min)
- Förklara vad subjunktiv är och dess syfte, att uttrycka önskningar, känslor, tvivel och osäkerhet.
- Diskutera skillnader mellan indikativ och subjunktiv och ge exempel på meningar som använder vardera form.
Konjugation av verb i subjunktiv (15 min)
- Gå igenom hur man konjugerar regelbundna verb i subjunktiv.
- Exempel:
- hablar → hable, hables, hable, hablemos, habléis, hablen
- comer → coma, comas, coma, comamos, comáis, coman
- vivir → viva, vivas, viva, vivamos, viváis, vivan
- Visa exempel på vanliga oregelbundna verb i subjunktiv, såsom:
- ir → vaya, ser → sea, estar → esté, saber → sepa.
Användning av subjunktiv (15 min)
- Presentera olika uttryck som ofta föregås av subjunktiv, som “espero que” (jag hoppas att), “ojalá que” (måtte), och “dudo que” (jag tvivlar på att).
- Låt eleverna öva genom att bilda meningar med de uttrycken och subjunktiv.
Praktisk övning (10 min)
- Dela ut en övning där eleverna ska fylla i rätt form av verb i subjunktiv i meningar.
- Gå igenom svaren tillsammans och diskutera eventuella missförstånd.
Aktivitet
Eleverna får i uppdrag att skriva en dialog där de använder subjunktiv för att uttrycka sina önskningar och känslor. De ska arbeta i par och presentera sina dialoger för klassen, vilket ger dem möjlighet att öva på att använda subjunktiv i tal.
Exit-ticket
- Vad är subjunktiv och när används det?
- Svar: Subjunktiv används för att uttrycka önskningar, känslor, tvivel och osäkerhet.
- Ge tre exempel på oregelbundna verb i subjunktiv.
- Svar: ir (vaya), ser (sea), saber (sepa).
- Skriv en mening med “espero que” följt av ett verb i subjunktiv.
- Svar: Espero que vengas a la fiesta (Jag hoppas att du kommer till festen).
- Hur konjugeras verbet “hacer” i subjunktiv för första person singular?
- Svar: Haga.
- Nämn ett uttryck som ofta används med subjunktiv.
- Svar: Ojalá que (måtte).
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en text på spanska där de uttrycker sina önskningar och drömmar för framtiden, använda subjunktiv korrekt. Texten ska innehålla minst fem meningar med olika verbformer i subjunktiv.