Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Tyska 5
Tema: Fördjupning i tysk grammatik: Tempus och deras användning i akademiska texter
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Denna lektion syftar till att ge en djupare förståelse för bruket av olika tempus i tyskan, med fokus på hur dessa tempus används inom akademiskt skrivande. Eleverna kommer att lära sig vilken tidsform som är mest lämplig i olika sammanhang och hur man korrekt formar dessa verb.
Kunskapskrav
Eleven kan använda ett språkligt korrekt och begripligtspråk i skriftlig och muntlig kommunikation. Eleven visar förmåga att korrekt använda tempus och formulera meningar i skriftligt akademiskt arbete.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till tempus (10 min)
- Repetera de olika tempus som används i tyskan: presens, preteritum, perfekt, pluskvamperfekt, futurum I och II.
- Diskutera när och varför man använder varje tempus och ge exempel på meningar för varje konjugation.
Djupgående analys av tempus i akademiskt skrivande (15 min)
- Gå igenom hur olika tempus kan påverka läsarens uppfattning av textens innehåll.
- Diskutera exempel där tiden för handlingen är avgörande för betydelsen, som i akademiska förklaringar och resonerande texter.
Övning: Använd rätt tempus (15 min)
- Dela ut meningar där eleverna ska fylla i den korrekta verbformen baserat på kontexten.
- Låt dem arbeta parvis och diskutera sina svar innan gemensam genomgång.
Praktisk tillämpning: Skriv ett akademiskt stycke (10 min)
- Eleverna ska skriva ett stycke där de använder olika tempus för att beskriva en forskning eller en historisk händelse.
- De ska fokusera på att vara tydliga om när aspekter inträffar och varför det är viktigt att använda rätt tempus.
Aktivitet
Eleverna ska i grupper om 3-4 personer diskutera sina stycken och ge varandra feedback på korrekt användning av tempus. Grupperna ska också reflektera över hur olika tempus påverkar textens klarhet och stil.
Exit-ticket
- Vilka är de viktigaste tempus som används i tyskan och när används de?
Svar: Presens (nutid), preteritum (dåtid), perfekt (fullbordad handling), futurum (framtid).
- Ge ett exempel på en mening i perfekt.
Svar: „Ich habe das Buch gelesen.” (Jag har läst boken).
- Hur påverkar valet av tempus förståelsen av en text?
Svar: Det klargör när en händelse inträffade och hur den relaterar till andra händelser eller till nuet.
- Vad är viktigt att tänka på när man skriver akademiska texter i olika tempus?
Svar: Att vara konsekvent och tydlig med tidsangivelser för att undvika förvirring.