En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Engelska 7 – Akademiskt skrivande

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: ENGENG07
Tema: Akademiskt skrivande

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll fokuserar på att utveckla elevernas förmåga att skriva akademiska texter, vilket inkluderar att förstå och tillämpa olika texttyper, strukturer och argumentationsformer. Dessutom omfattar lektionen analys av källor och korrekt referenshantering.

Kunskapskrav

Eleven kan skriva texter med en tydlig struktur och välformulerade argument. Eleven kan också använda källor på ett korrekt sätt och referera till dessa enligt etablerade normer.

Lärarledda instruktioner
Introduktion till akademiskt skrivande (10 min)

– Förklara vad akademiskt skrivande innebär och dess syfte inom utbildning och forskning.
– Presentera olika typer av akademiska texter, t.ex. uppsatser, rapporter och artiklar.
– Diskutera vikten av tydlighet och struktur i akademiskt skrivande.

Struktur och layout (15 min)

– Genomgå de grundläggande delarna av en akademisk text: inledning, metod, resultat, diskussion och avslutning.
– Ge exempel på hur man kan formulera en klar tes.
– Prata om vikten av rubriker och avsnitt för att leda läsaren genom texten.

Källhantering och referenssystem (15 min)

– Introducera olika typer av källor (primärkällor, sekundärkällor) och när de bör användas.
– Demonstrera hur man korrekt refererar och citerar källor, och diskutera vanliga referenssystem såsom APA och MLA.
– Förklara vikten av att undvika plagiat och säkerställa akademisk integritet.

Skriva en akademisk text (10 min)

– Ge en kort översikt över skrivprocessen: brainstorming, första utkast, revidering och korrekturläsning.
– Uppmuntra eleverna att använda skrivstöd och resurser som kan hjälpa dem i sin skrivprocess.
– Diskutera vikten av feedback och peer review.

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper om tre och får i uppgift att planera en akademisk text baserat på ett givet ämne. De ska bestämma en tes och skapa en grov plan för textens struktur, inklusive inlednings- och avslutningsparagraf. Varje grupp ska även diskutera vilka källor de skulle använda och hur de kan referera till dessa.

Beräknad tidsåtgång: 30 minuter

Exit-ticket

– Vad kännetecknar akademiskt skrivande?
Svar: Klarhet, struktur och argumentation.

– Nämn tre typer av akademiska texter.
Svar: Uppsats, rapport och artiklar.

– Vilken del av den akademiska texten presenterar din tes?
Svar: Inledningen.

– Vilka är primärkällor?
Svar: Källor som är nära den aktuella händelsen eller fenomenet, exempelvis intervjuer eller originalforskning.

– Vad är plagiat?
Svar: Att använda andras arbete eller idéer utan att ge korrekt kredit är plagiat.

Hemläxa

Eleverna ska skriva en inledning och en tes för en akademisk text, ca 200 ord.

Fördjupningsuppgift

Eleverna får i uppdrag att skriva en fullständig akademisk uppsats på 1500-2000 ord om ett självvalt ämne. Uppsatsen ska innefatta en tydlig tes, strukturerade argument och korrekt källhantering enligt valfritt referenssystem.

Förslag för nästa lektion

### Analys av akademiska texter
I nästa lektion kommer eleverna att analysera exempel på akademiska texter, identifiera deras struktur, argumentation och källhantering. Detta är relevant eftersom det ger eleverna en djupare förståelse för hur teori och praktik sammanstrålar i akademiskt skrivande och hur de kan tillämpa det i sina egna texter. Kunskapskrav för nästa lektion kommer att inkludera förmågan att analysera och diskutera källor samt argumentationsstrategier.

Förberedelser

– Samla exempel på akademiska texter som ska analyseras.
– Förbered presentation av referenssystem (t.ex. APA, MLA).
– Sätt ihop material om källhantering och plagiat för eleverna.


×