Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Gy. Socialt arbete 1 – Metoder och tillvägagångssätt

Lektionsplanering: Socialt arbete 1

Årskurs: Gymnasiet

Ämne eller kurs: Socialt arbete 1

Tema: Olika metoder och tillvägagångssätt inom socialt arbete

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska omfatta olika metoder och tillvägagångssätt inom socialt arbete, inklusive individuellt och grupparbete samt användning av olika stödinsatser. Eleverna ska få kunskap om hur metodvalet anpassas till olika målgrupper och problematik.

Kunskapskrav

Elven kan redogöra för olika metoder och deras tillämpning inom socialt arbete. Eleven kan ge exempel på hur man anpassar metoder efter individuella behov och förutsättningar.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till metoder inom socialt arbete (10 min)

  • Definiera vad som menas med metoder inom socialt arbete.
  • Presentera olika typer av metoder, såsom behandlingsmetoder, pedagogiska metoder och sociala interventioner.
  • Diskutera vikten av att välja rätt metod utifrån målgrupp och situation.

Vanliga metoder och strategier (15 min)

  • Ge en översikt över några centrala metoder, såsom systemteori, individcentrerat arbete och motivationshöjande samtal (MOTIV).
  • Diskutera för- och nackdelar med varje metod och i vilka situationer de är mest effektiva.
  • Låt eleverna reflektera över vilken metod de tror skulle vara mest effektiv i olika scenarier.

Praktisk övning: Metodval i olika scenarier (15 min)

  • Dela in eleverna i grupper och ge dem olika fallbeskrivningar som rör socialt arbete (exempelvis barn med skyddat behov, utanförskap hos ungdomar).
  • Eleverna ska identifiera vilken metod de skulle använda i respektive scenario och varför.
  • Grupperna presenterar sina resonemang för klassen.

Sammanfattning och reflektion (10 min)

  • Sammanfatta lektionen och diskutera de olika metoderna som presenterades.
  • Ställ frågor för att främja reflektion, t.ex. vilka metoder de anser vara mest användbara och varför?
  • Diskutera vikten av att vara flexibel i metodvalet utifrån förändras behov i socialt arbete.

Aktivitet

Eleverna ska välja en specifik metod inom socialt arbete och undersöka den noggrant. De ska förbereda en presentation där de beskriver metodens syfte, tillämpningar och relevanta exempel från verkligheten. Presentationen ska också inkludera en diskussion kring metodens styrkor och svagheter.

Exit-ticket

  • Vilken metod inom socialt arbete fann du mest intressant och varför?
  • Nämn en fördel med att använda metoder i socialt arbete.
  • Hur kan metodvalet påverka avslutningen av ett socialt arbetsärende?
  • Vilken utmaning kan uppstå vid valet av metod?
  • Hur viktigt tycker du det är att anpassa metoderna efter individens behov?

Modern Tillbaka-knapp
×