Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Psykologi 2a
Tema: Kognitiva processer och inlärning
Syfte
Syftet med provet är att mäta elevernas kunskap och förståelse för kognitiva processer och inlärningsteorier, samt att ge dem möjlighet att reflektera över sina egna inlärningsstrategier.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska ge en förståelse för kognitiva processer som perception, minne, tänkande och problemlösning. Eleverna ska också lära sig om olika inlärningsteorier och hur dessa processer påverkas av miljön.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva och ge exempel på kognitiva processer och hur de hör samman med lärande. Eleven kan reflektera över inlärningsteorier och deras tillämpning i praktiken.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken kognitiv process involverar mottagning av sensorisk information?
- A) Minne
- B) Perception
- C) Uppmärksamhet
- D) Tänkande
2. Vad kännetecknar långtidsminne?
- A) Lagring av information under lång tid
- B) Information som glöms bort snabbt
- C) Endast kortvarig lagring
- D) Akut minneslagring
3. Vilken inlärningsteori fokuserar på belöning och bestraffning?
- A) Konstruktivism
- B) Behaviorism
- C) Kognitiv teori
- D) Humanism
4. Vilken typ av minne används för att minnas specifika händelser?
- A) Semantiskt minne
- B) Episodiskt minne
- C) Procedurminne
- D) Korttidsminne
5. Vad är en funktion av uppmärksamhet?
- A) Att fokusera på specifik information
- B) Att glömma irrelevant information
- C) Att memorera information
- D) Att kritiskt tänka över liderande tankar
6. Vad är ett exempel på operant betingning?
- A) Att minnas efter att ha repeterat information
- B) Att få godis för att göra läxor
- C) Att lära sig av att observera andra
- D) Att glömma efter att ingen repetition sker
7. Vad innebär kognitivt schema?
- A) En struktur för att organisera information
- B) Ett typ av korttidsminne
- C) En typ av minnesfel
- D) En metod för att memorera information
8. Hur påverkar miljön kognitiva processer?
- A) Den kan underlätta eller hindra lärande
- B) Den spelar ingen roll
- C) Den påverkar endast minnet
- D) Den påverkar bara perceptionen
9. Vilken typ av inlärning betonar elevens aktiva roll i lärandeprocessen?
- A) Behaviorism
- B) Konstruktivism
- C) Kognitiv teori
- D) Humanism
10. Vad innebär metakognition?
- A) Att tänka på sitt eget tänkande
- B) Att glömma information
- C) Att repetera information
- D) Att bara memorera fakta
11. Enligt kognitiv psykologi, vad är en vaneskapande process?
- A) En inlärning där man endast memorerar
- B) Att skapa vanor genom upprepning
- C) Att använda belöningar för inlärning
- D) Att glömma vissa fakta
12. Vad kännetecknar korttidsminne?
- A) Lagrar information för flera år
- B) Lagrar information under en kort period
- C) Lagrar endast visuella intryck
- D) Lagrar emotionell information
13. Vad står förkortningen IQ för?
- A) Individuell kvot
- B) Intelligenskvot
- C) Intelligenskvot
- D) Intellektuell quotient
14. Vilken är en skillnad mellan episodiskt och semantiskt minne?
- A) Episodiskt minne handlar om fakta
- B) Episodiskt minne handlar om personliga upplevelser
- C) Semantiskt minne involverar korttidslagring
- D) Semantiskt minne handlar om personlig erfarenhet
15. Vad är en kognitiv bias?
- A) En korrekt bedömning
- B) En systematisk felbedömning
- C) En opartisk åsikt
- D) En rationell beslut
Resonerande frågor
1. Beskriv hur perception kan påverka inlärning och ge exempel på hur det kan vara relevant i din egen studiesituation. Detta ger eleverna möjlighet att koppla teori med praktik.
2. Reflektera över en gång då minnet sviktade för dig under en provsituation. Vad kan ha orsakat detta? Frågan ger möjlighet till djupgående analys av personliga erfarenheter.
3. Hur kan de olika inlärningsteorierna tillämpas i klassrummet för att förbättra inlärningen för elever? Genom att svara visar eleverna förståelse för teori och praktik.
4. Vad innebär det att ha metakognitiva kunskaper för en elev och hur kan det tillämpas praktiskt? Detta ger möjlighet att diskutera betydelsen av självreflektion.
5. Ge exempel på hur social interaktion kan påverka kognitiva processer och lärande. Frågan inbjuder till betygsnivå A genom koppling av teori och social verklighet.
6. Hur skulle du beskriva sambandet mellan emotioner och kognition i en inlärningssituation? Eleverna får möjlighet att fördjupa sig i komplexiteten kring kognitiva processer.
7. Vilken roll spelar miljön i inlärningsteorier och hur kan vi använda den informationen för att optimera vår studiemiljö? Frågan uppmanar eleverna att tänka kritiskt och analytiskt.
8. Reflektera över hur du kan använda kunskaper om kognitiva processer för att förbättra din egen inlärning framöver. Här erbjuds eleverna en chans att formulera personliga handlingsplaner.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. Faktafrågor ger max 1 poäng per fråga och resonerande frågor ger max 3 poäng per fråga.
För betyg E krävs minst 8 poäng, C kräver 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).