En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Gy. Eurytmi 1 – Grundläggande rörelse och rytmik

Lektionsplanering i Eurytmi 1

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Eurytmi 1

Tema: Grundläggande rörelse och rytmik

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla grundläggande rörelse- och rytmikövningar samt deras betydelse för det musikaliska uttrycket. Eleverna ska få en förståelse för hur kroppens rörelser och rytm kan kännas och uttryckas i relation till musik.

Kunskapskrav

Eleven redogör översiktligt för hur rörelse och rytmik kan integreras i det musikaliska uttrycket och visar grundläggande färdigheter i eurytmiska rörelser.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till eurytmi (10 min)

  • Definiera eurytmi och dess syfte i musikaliskt och kroppsligt uttryck.
  • Diskutera hur rörelse kan fördjupa förståelsen av musik och rytm.
  • Ge exempel på hur olika typer av musik kan inspirera till olika rörelser.

Rytm och rörelseövningar (15 min)

  • Introducera grundläggande rytmikövningar som klappningar och steg i takt till musik.
  • Arbeta med att känna pulsen och rytmen i musiken genom kroppsrörelser.
  • Diskutera hur dessa övningar går hand i hand med musikens olika taktarter.

Eurytmiska rörelser och improvisation (10 min)

  • Demonstrera eurytmiska rörelser och deras koppling till musikaliska fraser.
  • Låt eleverna improvisera rörelser till en vald musikstycke och uttrycka känslor genom sina rörelser.
  • Diskutera hur improvisationen kan spegla musikens stämning och tempo.

Avslutning och reflektion (15 min)

  • Sammanfatta lektionens centrala punkter gällande rörelse och rytmik.
  • Låt eleverna reflektera över hur de upplevde att koppla rörelse till musik och vilka känslor de upplevde.
  • Diskutera hur röst och rörelse kan kommunicera känslor och berättelser.

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att skapa en kort eurytmiuppvisning där de framför ett stycke musik med tillhörande rörelser. De ska jobba tillsammans för att välja rörelser som passar musiken och vilket budskap de vill förmedla. Varje grupp ges 30 minuter för att förbereda sin uppvisning.

Exit-ticket

  • Vad är eurytmi och vad syftar den till att uttrycka? (Eurytmi är rörelse i relation till musik som uttrycker känslor och rytm)
  • Hur kan rörelse påverka upplevelsen av musik? (Genom att göra musiken levande och fysiskt upplevd)
  • Ge ett exempel på en rytmövning. (Klappa i takt till musiken)
  • Hur kan improvisation i rörelse förstärka en musikalisk känsla? (Genom att låta känslor och stämningar uttryckas fritt)
  • Varför är det viktigt att förstå kroppens rörelse i relation till musik? (För att skapa en djupare känsla och förståelse för musikalisk kommunikation)

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort reflektion kring sin eurytmiuppvisning och processen att koppla rörelse till musik. De ska beskriva de val de gjorde och hur de upplevde de känslor som de ville förmedla. Reflektionen ska vara minst 300 ord.

Citat

Rörelse är det språk som musik talar. – Anonym. Detta citat framhäver hur musik och rörelse är sammanlänkade och hur rörelse kan förstärka och kommunicera musikens uttryck.


×