En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 9. Svenska – Essäer och skönlitteratur

Presentation i Google Slides
Dokument i Google Docs
Hemläxa kopplad till lektionen
Prov kopplad till lektionen

Lektionsplanering: Svenska essäer och skönlitteratur

Årskurs: 9

Ämne: Svenska

Tema: Svenska essäer och skönlitteratur

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll:

Eleverna ska läsa och analysera essäer och skönlitterära verk, förstå deras stilistiska och tematisk beteckningar, samt deras roll inom svensk litteratur och kultur.

Kunskapskrav:

Eleven kan med viss säkerhet läsa och analysera essäer och skönlitteratur samt diskutera deras teman, stil och betydelse i en kulturell kontext.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till essäistik och skönlitteratur (15 min)

  • Presentera vad en essä är och dess kännetecken som litterär form.
  • Diskutera kopplingen mellan essäer och skönlitteratur, med fokus på hur essäer kan uttrycka personlig reflektion och kritik.
  • Introducera framstående svenska essäister som Thomas Tidholm och Carl Jonas Love Almqvist.

Centrala teman i essäer och skönlitteratur (15 min)

  • Analysera vanliga teman i svenska essäer, såsom identitet, samhällskritik och kulturreflektion.
  • Diskutera skillnaderna mellan essäer och traditionell skönlitteratur i stil och syfte.
  • Engagera eleverna i att tänka på sina egna tankar och upplevelser relaterade till dessa teman.

Generationsskifte och stilistiska skillnader (10 min)

  • Gå igenom hur essäernas och skönlitteraturens stil har utvecklats över tid, inklusive påverkan från olika tidsperioder.
  • Diskutera hur nyare författare, som Fredrik Backman, använder essäistiska drag i sina skönlitterära verk.
  • Låt eleverna dela med sig av exempel på författare som berört dem.

Gruppdiskussion och presentation (10 min)

  • Dela in klassen i grupper och ge varje grupp en specifik essä eller skönlitterärt verk att analysera.
  • Grupperna ska förbereda en kort presentation om textens tema, stil och dess kulturella betydelse.
  • Låt grupperna dela sina tankar och analyser i klassdiskussionen.

Aktivitet

Eleverna ska skriva en egen essä på 1-2 sidor, där de reflekterar över ett ämne av eget val, kopplat till teman diskuteras i klassen. Essän ska ha en tydlig struktur med inledning, huvuddel och avslutning, där de uttrycker sina egna åsikter och reflektioner. Varje elev ska förbereda att läsa upp ett stycke ur sin essä för klassen.

Exit-ticket

  • Vilken essä eller skönlitterär text berörde dig mest och varför? Svar: [Öppen fråga]
  • Nämn ett centralt tema i essäistik som du tycker är aktuellt idag. Svar: [Öppen fråga]
  • Hur har dina tankar om skönlitteratur förändrats under lektionen? Svar: [Öppen fråga]
  • Vad tyckte du om att skriva din egen essä? Svar: [Öppen fråga]
  • Vilka känslor eller insikter fick du från att läsa och diskutera essäer? Svar: [Öppen fråga]

M.v.h. Isak Skogstad