Lektionsplanering för Svenska 2
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 2
Tema: Postmodernismens inträde: Strömningar och Författarperspektiv
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Eleverna ska läsa och analysera postmodern litteratur och förstå dess kännetecken, teman samt dess påverkan på samtida samhällsfrågor och litterära former.
Kunskapskrav:
Eleven kan med viss säkerhet läsa och analysera postmodern litteratur och diskutera dessa utifrån litterära och temaniska perspektiv.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till postmodernismen (15 min)
- Ge en översikt av postmodernismen som en litterär rörelse som växte fram under senare delen av 1900-talet.
- Diskutera centrala kännetecken för postmodern litteratur, såsom intertextualitet, metafiktion, och en lek med narrativ struktur.
- Introducera författare som Lars Norén, Kristina Lugn och Sara Stridsberg, samt deras bidrag till den postmodernistiska litteraturen.
Kännetecken och teman i postmodern litteratur (15 min)
- Analysera teman som identitet, verklighet kontra fiktion, och samhällskritik i postmodern litteratur.
- Diskutera hur postmodernismen utmanar traditionella uppfattningar om sanningen och hur detta speglas i de liknade författarnas verk.
- Låt eleverna reflektera över hur dessa teman är relevanta i deras egen tid.
Läsning och analys av textutdrag (10 min)
- Läs utvalda utdrag från verk av Norén, Lugn eller Stridsberg i klassen.
- Diskutera språk, stil och de centrala teman som presenteras i texterna.
- Be eleverna reflektera över hur postmodernismen påverkar deras förståelse av identitet och verklighet.
Gruppdiskussion och presentation (10 min)
- Dela in klassen i grupper där varje grupp får i uppdrag att analysera ett specifikt verk av en postmodern författare.
- Grupperna ska förbereda korta presentationer där de delar med sig av sina insikter och analyser av verket, inklusive teman och stil.
- Låt grupperna återkoppla till helklass och diskutera sina fynd.
Aktivitet
Eleverna ska skriva en kreativ text som spelar på postmodernistiska tekniker och teman. De kan använda element av metafiktion, icke-linjära berättelser eller kombinera olika stilar. Elever ska skapa en visuell presentation av sitt verk som visar de teman och tekniker som de använt.
Exit-ticket
- Vilka insikter fick du om postmodernismen genom dagens lektion? Svar: [Öppen fråga]
- Nämn ett centralt tema i postmodern litteratur som du tyckte var intressant. Svar: [Öppen fråga]
- Hur skiljer sig postmodern litteratur från tidigare litterära strömningar? Svar: [Öppen fråga]
- Vilka känslor eller tankar väcktes av de textutdrag vi diskuterade? Svar: [Öppen fråga]