Lektionsplanering
Årskurs: 6
Ämne: Slöjd
Tema: Sashikobroderi
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionsplaneringen syftar till att ge eleverna kännedom om och praktisk erfarenhet av traditionellt japonaiskt sashikobroderi. I ämnet slöjd ska eleverna få möjlighet att undersöka och använda olika tekniker inom textil, däribland handbroderi, samt diskutera och reflektera över kulturella och historiska aspekter av dessa tekniker.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna använda slöjdens tekniker för att skapa enkla produkter. De ska också kunna formulera och kommentera idéer, lösningar och processer i arbetet med sina slöjdprodukter.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till sashikobroderi (10 min)
– Ge en kort historik om sashikobroderi och dess ursprung i Japan.
– Presentera de olika typerna av stygn och mönster som är typiska för sashiko.
– Visa några exempel på färdiga broderade alster för inspiration.
Material och verktyg (10 min)
– Genomgång av de material och verktyg som kommer att användas under lektionen, såsom tyg, tråd och nålar.
– Diskutera vikten av att välja rätt färger och texturer för broderiet.
– Demonstrera hur man säkerställer att arbetsytan är klar och att materialen är i ordning.
Teknikgenomgång (15 min)
– Demonstrera grundläggande sashikostygn på en tygprov för eleverna.
– Låt eleverna öva på dessa stygn på egna tygbitar, med vägledning.
– Följ upp med individuella frågor där varje elev får återkoppling på sin teknik.
Mönsterdesign (10 min)
– Ge eleverna möjlighet att rita eller skissa egna mönster innan de börjar brodera.
– Diskutera hur mönster kan inspireras av natur eller traditionella designs.
– Visa exempel på skisser och hur man kan överföra dessa till tyg.
Planera arbetsflöde (5 min)
– Diskutera hur eleverna ska planera sitt arbete under lektionen och eventuella kommande lektioner.
– Påminn om tidshantering och att sätta upp realistiska mål för vad som ska åstadkommas i arbetet.
Aktivitet
Eleverna ska välja en tygbit och brodera ett mönster med hjälp av de tekniker och stygn de lärt sig under lektionen. De ska arbeta både individuellt och i små grupper för att ge varandra feedback och stöd under processen. Aktiviteten kopplar till temat eftersom eleverna får praktisk erfarenhet av sashikobroderi och tillämpar sina kunskaper i slöjd.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter
Exit-ticket
– Vad är ursprunget till sashikobroderi?
Svar: Det kommer från Japan och har traditionellt använts för att förstärka tyg.
– Vilka stygn har vi lärt oss att använda idag?
Svar: Exempel på stygn kan vara enkla raka stygn och prickstygn.
– Hur kan du beskriva processen för att skapa ett broderi?
Svar: Först designa ett mönster, sen överföra det till tyg och slutligen använda de valda stygn för att brodera.
– Vad kännetecknar mönstren inom sashiko?
Svar: De är ofta geometriska och inspirerade av naturen.
– Nämn en viktig aspekt att tänka på när man gör broderi.
Svar: Att välja rätt färg och trådtyp för att passa det valda mönstret.
Hemläxa
Eleverna ska skissa ett eget mönster för ett sashikobroderi som de vill skapa i nästa lektion. Skissen ska vara minst 200 ord i beskrivning och inkludera färgval samt stygntyp.
Fördjupningsuppgift
Som en fördjupningsuppgift kan eleverna skapa ett större broderiprojekt, där de applicerar flera olika sashikostygn och mönster. De ska också dokumentera arbetsprocessen med foton och reflektioner över beslut som tagits, samt vad de lärt sig av genomförandet av projektet.
Förslag för nästa lektion
Tema: Broderi med moderna inslag
Nästa lektion kan fokusera på hur moderna influenser kan integreras i traditionellt broderi. Eleverna kan undersöka andra broderitekniker och experimentera med nya material och design, vilket ger dem möjlighet att se hur tradition och innovation kan förenas.
Förberedelser
– Förbered tyg, tråd och verktyg för varje elev.
– Samla exempelbilder på sashikobroderi och förbered en presentation.
– Planera för att ställa i ordning arbetsytorna och se till att det finns tillräckligt med material.