Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Åk. 7. Textilslöjd – Garnteknik

Lektionsplanering

Årskurs: 7
Ämne: Textilslöjd
Tema: Garnteknik

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Lektionerna syftar till att studenten ska utveckla sin förmåga att arbeta med olika hantverkstekniker inom textil, i synnerhet garnteknik. Det handlar om att utforska garnets egenskaper och applicera olika tekniker som stickning, virkning och vävning för att framställa egna textila produkter.

Kunskapskrav

Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker. I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt. Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.

Lärarledda instruktioner
Introduktion till garnteknik (10 min)

– Förklara vad garnteknik är och dess olika former, inklusive stickning och virkning.
– Visa exempel på färdiga produkter tillverkade genom garnteknik.
– Diskutera vilka material och tekniker som ska användas under lektionen.

Genomgång av material och verktyg (15 min)

– Presentera vilka typer av garn, stickor och virkverktyg som kommer användas.
– Förklara hur man väljer garn baserat på projektets behov (tjocklek, material).
– Demonstrera säker användning av verktyg och vikten av att arbeta ergonomiskt.

Teknik och teknikgenomgång (15 min)

– Genomgång av grundläggande tekniker: hur man lägger upp, stickar och virkar.
– Visa hur man gör de vanligaste maskorna och hur olika mönster kan skapas.
– Låt eleverna öva på teknikerna under lärarens övervakning.

Arbete med projektet (10 min)

– Låt eleverna påbörja sina egna projekt, exempelvis att sticka eller virka en liten produkt.
– Ge stöd och vägledning under arbetet för att säkerställa att de använder rätt tekniker.
– Uppmana eleverna att ställa frågor och ge feedback på varandras arbete.

Aktivitet

Eleverna ska påbörja ett projekt där de skapar en liten textilprodukt med hjälp av garnteknik. Det kan vara en liten väska, en smakfull applikation eller något annat kreativt. Projektet bör innehålla både take på olika maskor och design. De kommer att reflektera över sin arbetsprocess och dokumentera vad de lärt sig.

Beräknad tidsåtgång: 50 minuter

Exit-ticket

– Fråga 1: Vilka olika tekniker ingår i garnteknik?
– Svar: Stickning, virkning och vävning.

– Fråga 2: Hur väljer man rätt garn för sitt projekt?
– Svar: Man väljer baserat på projektets behov av tjocklek och materialtyp.

– Fråga 3: Nämn en säkerhetsåtgärd när man arbetar med garnverktyg.
– Svar: Att alltid använda verktygen på ett kontrollerat och ergonomiskt sätt.

– Fråga 4: Vad är en grundläggande maska du kan använda i stickning?
– Svar: Räta maskor och aviga maskor.

– Fråga 5: Hur kan du förbättra ditt arbete med garnteknik i framtiden?
– Svar: Genom att öva mer på teknikerna och experimentera med olika mönster och material.

Hemläxa

Skriv en reflektion på 150 ord om ditt pågående projekt, inklusive vilka tekniker du använt, vad som fungerade bra och eventuella utmaningar du stött på.

Fördjupningsuppgift

Eleverna kan utforska en specifik garnteknik djupare, till exempel att lära sig ett mer avancerat mönster i stickning eller virkning. De ska skapa en detaljerad arbetsbeskrivning och dokumentera sina resultat i form av bilder och en reflektion över processen.

Förslag för nästa lektion

I nästa lektion kan eleverna fortsätta med sina projekt men också introduceras till mer komplexa mönster inom garnteknik. Det kan innefatta flerfärgsstickning eller mer avancerade virkade mönster. Detta bygger vidare på lektionen och uppmuntrar eleverna att utmana sina färdigheter och tänka kreativt. Kunskapskravet för lektionen kommer också att inkludera reflektion över arbetsprocessen och kvalitén på det skapade materialet.

Förberedelser

– Se till att alla garn och verktyg är i ordning och tillgängliga för eleverna.
– Förbered exempel på texila produkter för inspiration.
– Ordna arbetsstationer där eleverna kan arbeta säkert och bekvämt.


Modern Tillbaka-knapp