Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Retorik
Tema: Praktisk retorik
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll fokuserar på att eleverna ska få tillfälle att tillämpa sina kunskaper i retorik genom att förbereda och framföra egna tal. Lektionen syftar till att skapa en arena för övning och utveckling av retoriska färdigheter, inklusive användning av kroppsspråk, röst och retoriska strategier.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna framföra ett övertygande tal med god struktur och innehåll, använda lämpliga retoriska verktyg samt ge och ta emot feedback på sina och andras presentationer.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till den praktiska övningen (10 min)
- Förklara dagens aktivitet och syftet med den praktiska retoriken.
- Diskutera vad som har lärt sig tidigare i kursen och hur de kan tillämpa dessa kunskaper i sina presentationer.
- Gå igenom de praktiska arrangemangen för presentationerna och förväntningarna på elevernas prestationer.
Förberedelsestund (15 min)
- Ge eleverna tid att finjustera sina tal, fokusera på röst, kroppsspråk och retoriska strategier.
- Be eleverna att öva på att framföra sina tal för en partner för att få feedback innan de presenterar för klassen.
- Lägg betoning på vikten av att bemöta och hantera nervositet.
Presentationer (20 min)
- Låt varje elev turas om att framföra sitt tal inför klassen.
- Under varje presentation ska eleverna i klassen ta anteckningar om styrkor och förbättringsområden för den talande.
- Ge tid för en kort fråga och svar-session efter varje tal för att öka interaktiviteten.
Sammanfattning och reflektion (5 min)
- Sammanfatta de presentationer som hållits och lyft fram gode exempel på framgångsrik användning av retoriska verktyg.
- Diskutera hur presentationerna gick och vad eleverna lärde sig av varandras tal.
- Betona vikten av feedback för att växa som talare.
Aktivitet
Eleverna ska förbereda ett 3-5 minuter långt tal om ett ämne av eget val som de ska framföra inför klassen. Talen ska innehålla minst två olika retoriska strategier och eleverna uppmanas att använda kroppsspråk och röst för att förstärka sitt budskap.
Exit-ticket
- Vad har du lärt dig om din egen retorik genom att framföra ett tal? Svar: Reflektioner kring sina styrkor och förbättringsområden.
- Hur kändes det att framföra ditt tal? Svar: Beskriv känslor av nervositet, självsäkerhet eller andra känslor som uppstod.
- Nämn en sak du tyckte fungerade bra i din presentation. Svar: Till exempel, bra ögonkontakt, tydlig röst eller stark inledning.
- Vad är en sak du skulle vilja förbättra till nästa gång? Svar: Exempelvis förbereda sig bättre, arbeta på nervositeten eller finslipa innehållet.
- Hur viktig är feedback när det kommer till att förbättra sina presentationer? Svar: Feedback hjälper till att identifiera styrkor och svagheter för framtida förbättring.
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en reflekterande text (300-500 ord) om sin upplevelse av att förbereda och framföra sitt tal.