Lektion. Gy. Svenska som andraspråk 2 – Analys av Skönlitteratur

Lektionsplanering för Svenska som andraspråk 2

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska som andraspråk 2

Tema: Analys av Skönlitteratur

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll omfattar analys av skönlitterära verk, inklusive teman, karaktärer, stilar och språkliga uttryck. Eleverna ska utveckla förmågan att tolka och diskutera litteratur.

Kunskapskrav

Eleven visar grundläggande läsförståelse och kan analysera och diskutera innehållet i olika skönlitterära verk.

Lärarledda instruktioner

Introduktion till Skönlitteratur (10 min)

  • Förklara vad skönlitteratur är och vilka olika genrer den omfattar (t.ex. roman, novell, lyrik).
  • Diskutera vikten av att analysera skönlitteratur och de insikter det kan ge om samhället och människan.

Läsning av Utdrag från Skönlitteratur (15 min)

  • Dela ut ett kort utdrag från en novell eller roman som är relevant för elevernas nivå och intressen.
  • Be eleverna läsa tyst och anteckna tankar om teman, karaktärer och språkbruk.

Gruppdiskussion: Analysera Texten (15 min)

  • Dela in klassen i små grupper och låt dem diskutera sina intryck av texten.
  • Ge dem specifika frågor att diskutera, t.ex. “Vilka teman presenteras i texten?” och “Hur utvecklas karaktärerna?”.

Sammanställning av Analyser (10 min)

  • Samla klassen för att dela med sig av sina analyser och insikter.
  • Diskutera skillnader och likheter i tolkningar och hur språk och stil påverkar läsarens upplevelse.

Aktivitet

Som aktivitet ska eleverna välja ett skönlitterärt verk (novell, dikt) och läsa det hemma. De ska skriva en kort analys där de identifierar teman, karaktärer och stilar, samt deras egna reflektioner om textens budskap. Analysen ska presenteras vid nästa lektion.

Exit-ticket

  • Vilket tema tyckte du var mest intressant i texten vi läste? Svar: (Personlig reflektion från eleven).
  • Hur uppfattade du de olika karaktärerna? Svar: (Elevens syn på karaktärerna).
  • Nämn ett språkligt uttryck från texten och diskutera dess effekt. Svar: (Exempel på språkligt uttryck med reflektion).
  • Vad lärde du dig om textanalys under dagens lektion? Svar: (Personlig reflektion från eleven).
  • Hur kan analys av litteratur bidra till din förståelse av samhället? Svar: Litteratur speglar ofta samhälleliga strukturer och problem, vilket hjälper mig förstå min omgivning.

Modern Tillbaka-knapp