Kompakt AI-Knappmeny

Arbetsblad. Digital teknik. Introduktion till programmering. [Åk. 4 – 6]

Introduktion till Programmering

Namn: ____
Klass: ____
Datum: ____

Stadie: Åk. 4 – 6
Ämne: Digital teknik
Tema: Introduktion till programmering

Ordkollen

För att lyckas med detta arbetsblad är det bra att känna till följande ord inom programmering:

Ämnesbegrepp Förklaring Synonymer
Kod Instruktioner som datorn kan förstå och utföra. Programmering
Loop En repetitiv struktur som kör en uppgift flera gånger. Upprepning
Algoritm En uppsättning steg för att lösa ett problem. Lösningsgång
Variabel En plats för att lagra information som kan ändras. Sats
Debugging Processen att hitta och åtgärda fel i programmet. Felsökning

Faktafrågor

  1. Vad används kod till i programmering?

  2. En loop används för att:

  3. Vad är en algoritm?

  4. Vad kan en variabel göra i ett program?

  5. Vad betyder debugging?

Flervalsfrågor

  1. Vilket av följande är en synonym till loop?

    • a) Program
    • b) Upprepning
    • c) Design
    • d) Funktion
  2. Vad lagrar en variabel?

    • a) En konstant
    • b) Information som kan ändras
    • c) Endast text
    • d) Föremål
  3. Vilken term beskriver en uppsättning steg för att lösa ett problem?

    • a) Kod
    • b) Algoritm
    • c) Loop
    • d) Debugging
  4. Debugging innebär att:

    • a) Skriva ny kod
    • b) Designa en app
    • c) Hitta och rätta fel i programmet
    • d) Testa programmet utan ändringar
  5. Algoritm kan bäst beskrivas som:

    • a) En typ av dator
    • b) En programmeringsspråk
    • c) En lösningsgång för problem
    • d) En hårdvarukomponent

Sanna eller falska påståenden

  1. Kod är instruktioner som datorn kan förstå och utföra.
    Svar: ____

  2. En loop används för att köra en uppgift endast en gång.
    Svar: ____

  3. En variabel kan innehålla olika typer av information.
    Svar: ____

  4. Algoritm betyder att hitta och rätta fel i ett program.
    Svar: ____

  5. Debugging är processen att skapa ny kod.
    Svar: ____

Fyll i luckor i meningar

  1. En ____ används för att lagra information som kan ändras under programmets gång.

  2. När vi letar efter fel i koden, utför vi ____.

  3. En ____ är en uppsättning steg för att lösa ett specifikt problem.

  4. Genom att använda en ____ kan vi upprepa en uppgift flera gånger.

  5. ____ består av instruktioner som datorn kan utföra.

Matchningsövningar

Matcha följande begrepp med deras rätta förklaringar:

Ämnesbegrepp Förklaring
1. Kod A. En upprepande struktur i programmering
2. Loop B. Processen att hitta och rätta fel
3. Algoritm C. En plats för att lagra ändrbar information
4. Variabel D. Medelinstruktioner som datorn följer
5. Debugging E. Steg för att lösa problem

Svar:
1 –
2 –

3 –
4 –

5 – ___


Genom att arbeta med dessa uppgifter kommer du att få en bättre förståelse för grunderna inom programmering och digital teknik.


Modern Tillbaka-knapp