Hemläxa
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Eurytmi 1
Tema: Eurytmi och musikaliska element
Ordkollen
Här listas fem ämnesord på läxans tema som är bra att känna till betydelsen av.
- Tonhöjd: Mått på hur hög eller låg en ton är.
- Dynamik: Variation i ljudstyrka, som påverkar rörelsens uttryck.
- Rytm: Mönster av ljud och tystnad, avgörande för kroppsrörelser.
- Tempo: Hastigheten på musiken, som påverkar rörelsens karaktär.
- Eurytmi: Konstformen där rörelse och musik samverkar.
Instuderingsfrågor
- Vad är skillnaden mellan tonhöjd och dynamik?
- Hur kan rytm uttryckas genom rörelse i eurytmi?
- Nämn en övning som kan förstärka tonhöjd.
- Hur påverkar ett långsamt tempo rörelserna i eurytmi?
- Ge exempel på hur olika musikstilar kan påverka eurytmisk rörelse.
- Vad innebär det att uttrycka känslor genom rörelse?
- Hur hänger musikens dynamik ihop med elevens rörelseuttryck?
- Vad kan man observera när en eurytmiuppvisning integrerar flera musikaliska element?
- Hur skulle du beskriva din egen uttrycksförmåga i eurytmi?
- Varför är det viktigt att diskutera och reflektera över musikaliska element efter en eurytmiuppvisning?
Skrivuppgift
Reflektion över uppvisningen
Eleverna ska skriva en reflektion över hur de har använt musikaliska element i sin eurytmiuppvisning. Reflektionen ska vara minst 300 ord (ca en halv sida).
Skapa en ny koreografi
Välj ett nytt musikstycke och skapa en kort eurytmiuppvisning. Skriv ner en plan för hur ni tänker använda tonhöjd, dynamik, rytm och tempo. Beskriv er plan i minst 200 ord (ca en fjärdedel av en sida).
Gruppdiskussion
I grupper, diskutera hur era rörelser reflekterar de musikaliska element ni lärt er. Skriv ner de viktigaste punkterna från diskussionen. Låt detta bli minst 150 ord (ca en fjärdedel av en sida).
Citat
Eurytmi är musiken synliggjord genom rörelse. – Rudolf Steiner