Hemläxa
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Mjukvarudesign
Tema: Grundläggande principer inom mjukvarudesign
Ordkollen
Här listas fem ämnesord på läxans tema som är bra att känna till betydelsen av.
- Mjukvarudesign: Processen att planera och skapa mjukvara som är funktionell och användarvänlig.
- Användarcentrerad design: En designmetod som fokuserar på att förstå användarnas behov och beteenden för att skapa användarvänliga produkter.
- Kravanalys: En fas i mjukvaruutvecklingsprocessen där man samlar in och analyserar vad användarna behöver och förväntar sig av mjukvaran.
- Testning: Fasen i mjukvaruutveckling där man utvärderar mjukvarans funktionalitet och säkerställande av att den fungerar som avsett.
- Agil utveckling: En flexibel metod för mjukvaruutveckling som fokuserar på att snabbt leverera fungerande mjukvara genom iterativa cykler.
Instuderingsfrågor
- Vad innebär mjukvarudesign och varför är det viktigt?
- Beskriv de viktigaste aspekterna av användarcentrerad design.
- Vilka är de olika faserna i mjukvaruutvecklingsprocessen?
- Hur skiljer sig agil utveckling från vattenfallsmodellen?
- Ge exempel på hur designprinciper kan påverka en användares upplevelse av en applikation.
- Varför är det viktigt att utföra en kravanalys?
- Hur kan feedback från användare förbättra designprocessen?
- Nämn en metod för mjukvaruutveckling och förklara hur den fungerar.
- Vilka utmaningar kan uppstå under mjukvarutestning?
- Ge exempel på en mjukvarulösning och diskutera dess designprinciper.
Skrivuppgift
Uppgift 1: Reflektera över en applikation
Skriv en reflektion (ca 200 ord, en sida) om en applikation du använder regelbundet. Diskutera hur designprinciper har påverkat din användarupplevelse i appen. Vilka aspekter av användarcentrerad design har du märkt? Vad skulle kunna förbättras?
Svar:
Uppgift 2: Jämför designmetoder
Välj två olika metoder för mjukvarudesign (t.ex. agil utveckling och vattenfallsmodellen) och jämför dem. Vad är fördelarna och nackdelarna med vardera? Skriv en sammanställning (ca 300 ord, en halv sida) av dina fynd.
Svar:
Uppgift 3: Skapa en designplan
Designa en mjukvarulösning för ett problem du ser i din vardag. Skriv en designplan (ca 500 ord, en sida) där du beskriver målgruppen, specifikationerna, och hur du skulle använda användarcentrerad design i din plan. Beskriv även de viktigaste funktioner och varför de är viktiga.
Svar: