Kompakt AI-Knappmeny

Läxa. Svenska 2. Språket i reklam och propaganda. [Gymnasiet]

Läxa

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska 2

Tema: Språket i reklam och propaganda

Ordkollen

Här listas tio ämnesord på läxans tema som är bra att känna till betydelsen av.

  • Reklam: Marknadsföring av produkter eller tjänster för att påverka konsumenters beteende.
  • Propaganda: Information spridd för att påverka en åsikt eller uppfattning, ofta i politiska sammanhang.
  • Målgrupp: Den specifika grupp av människor som en reklam riktar sig till.
  • Budskap: Den huvudidé eller det tema som förs fram i en reklamkampanj.
  • Visuell kommunikation: Användningen av bilder och grafik för att kommunicera budskap.
  • Attityd: En persons inställning eller känslor gentemot ett ämne, vilket är viktigt att påverka i reklam.
  • Emotionell påverkan: Teknik som används för att väcka känslor och därigenom påverka beteenden.
  • Kampanj: En organiserad serie av aktiviteter för att marknadsföra en produkt eller ett budskap.
  • Slogans: En kort och minnesvärd fras används i reklam för att fästa sig i konsumentens minne.
  • Media: Plattformar där reklam kan sändas ut, som TV, radio, internet eller tryckta medier.

Instuderingsfrågor

  1. Vad är syftet med reklam?
  2. Hur kan propaganda skilja sig från traditionell reklam?
  3. Vilka element ingår ofta i en reklamkampanj?
  4. Hur kan visuell kommunikation förstärka ett budskap?
  5. Vilka känslomässiga reaktioner kan reklam framkalla?
  6. Vad menas med en målgrupp och hur definieras den?
  7. Ge exempel på en slogan och diskutera dess effektivitet.
  8. Vilka medier är mest effektiva för olika typer av reklam?
  9. Hur kan attityder påverka hur en reklammottagare reagerar?
  10. Vad är viktigt att tänka på när man utformar reklambudskap för olika kulturer?

Övning

Nedan listas uppgifter och fyra svarsalternativ. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt. Observera att av de fyra alternativen är endast ett korrekt.

Fråga A B C D
Vilken typ av påverkan är reklam främst avsedd att ha? Informativ Emotionell Neutral Argumenterande
Vad är en slogan? En bild i en reklam En lång text En kort och minnesvärd fras En reklams kostnad
Vilket av följande är ett exempel på propaganda? En reklam för en ny bil En politikers kampanj för val En affärsannonsering En filmtrailer
Vilken metod används ofta för att påverka attityder? Logik Emotion Fakta Kritik
Hur definieras målgruppen? Den allmänna befolkningen En specifik grupp av konsumenter En geografisk plats Ingen särskild definition
Vad är viktigt för effektiv reklamspridning? Produkten Budskapet Val av media Alla ovanstående
Vilket av följande är en visuell kommunikationsform? En podcast En affisch En bok En broschyr
Vad syftar reklam oftast till? Att informera Att sälja Att underhålla Att förklara
Hur kan känslor användas i reklam? För att sälja direkt För att skapa en relation För att informera Ingen av ovanstående
Vad menas med “emotionell påverkan”? Påverkan via känslor Påverkan via fakta Påverkan via statistik Bara påverkande konst

Skrivuppgifter

Här presenteras tre olika skrivuppgifter som är utformade på tre olika svårighetsnivåer: enkel, medel och svår.

Skrivuppgift 1: *Reklamanalys*

Analys av en reklamkampanj som du valt. Beskriv syfte, målgrupp och budskap. Svarslängd: ca. 200 ord (En A4-sida).

Skrivuppgift 2: *Jämför reklamformer*

Jämför hur olika typer av reklam (TV, sociala medier, print) påverkar konsumenter på olika sätt. Svarslängd: ca. 300 ord (En halv sida).

Skrivuppgift 3: *Skapa din egen reklam*

Skapa en reklamkampanj för en produkt/service du valt. Beskriv koncept, målgrupp och utskick i sociala medier. Svarslängd: ca. 500 ord (En A4-sida).


Modern Tillbaka-knapp
×