Ämne: Svenska
Årskurs: 4
Ordkollen
Här listas tolv viktiga ord kopplade till läsning som är bra att känna till:
- Text: En sammanhängande skriftlig framställning.
- Läsförståelse: Förmågan att förstå och tolka en text.
- Stycke: En avgränsad del av en text.
- Kapitel: En större del av en bok eller längre text.
- Handling: Vad som händer i en berättelse.
- Huvudperson: Den viktigaste personen i en berättelse.
- Miljö: Platsen där berättelsen utspelar sig.
- Beskrivning: När man berättar mer om hur något är eller ser ut.
- Synonym: Ett ord som betyder ungefär samma som ett annat ord.
- Mening: En rad med ord som tillsammans bildar en tanke.
- Lässtrategi: Ett sätt att förstå en text bättre.
- Frågeställning: En fråga som hjälper till att tänka kring texten.
Instuderingsfrågor
- Vad handlar texten om?
- Vem är huvudpersonen i berättelsen?
- Var utspelar sig berättelsen?
- Vad händer i början av berättelsen?
- Hur känner sig huvudpersonen i berättelsen?
- Beskriv miljön där berättelsen äger rum.
- Kan du hitta ett ord i texten som betyder samma sak som “glad”?
- Varför tror du att huvudpersonen gjorde som hen gjorde?
- Vad tror du kommer att hända sen i berättelsen?
- Finns det något i texten som är svårt att förstå? Vad i så fall?
- Vilken var din favoritdel i texten? Varför?
- Kan du berätta med egna ord vad berättelsen handlar om?
Övning
Nedan listas uppgifter och fyra svarsalternativ. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt. Observera att av de fyra alternativen är endast ett korrekt.
Uppgift | A | B | C | D |
---|---|---|---|---|
1. Vad är en synonym till “stor”? | Liten | Stor | Enorm | Ny |
2. Vad är en huvudperson? | Den viktigaste personen | En biroll | Textens miljö | Titel på boken |
3. Vad är ett stycke i en text? | En mening | En bok | En del av texten | Ett kapitel |
4. Var utspelar sig en berättelse? | I texten | I beskrivningen | I miljön | I meningen |
5. Vad betyder läsförståelse? | Att läsa snabbt | Att förstå en text | Att skriva en text | Att rita bilder |
6. Vem brukar finnas i en berättelse? | En huvudperson | En mening | Ett stycke | Ett ord |
7. Vad kan en miljö vara? | Ett ord | Platsen där berättelsen är | En person | En berättelse |
8. Vad gör man när man beskriver något? | Berättar hur det är | Rimma | Skriver en dikt | Ritar en bild |
9. Vad är en mening? | En rad med ord | En bok | Ett kapitel | Handlingen i texten |
10. Vad är en lässtrategi? | Ett sätt att förstå texten | Ett sätt att skriva | Ett sätt att räkna | Ett sätt att rita |
11. Hur många stycken innehåller vanligtvis en text? | Bara ett | Flera | Inga alls | Bara meningar |
12. Vad betyder “frågeställning”? | En fråga | Ett svar | En mening | En boktitel |
Skrivuppgifter
Här presenteras tre olika skrivuppgifter som är utformade på tre olika svårighetsnivåer: enkel, medel och svår.
Skrivuppgift 1: Min favoritdel i berättelsen
Skriv några meningar om vilken del av berättelsen du tyckte bäst om och varför. Beskriv vad som hände och hur du kände när du läste den delen.
Svarslängd: ca. 80-100 ord (ungefär en halv sida text).
Skrivuppgift 2: Berätta om huvudpersonen
Skriv en beskrivning av vem huvudpersonen är i berättelsen. Berätta vad huvudpersonen gör, hur hen är och vad du tror att hen tycker om. Använd ord från ordförrådet i läxan.
Svarslängd: ca. 150-200 ord (ungefär en sida text).
Skrivuppgift 3: Skriv en egen fortsättning på berättelsen
Skriv en fortsättning på den berättelse du läst. Berätta vad som händer efter slutet och använd fantasin för att skapa en spännande eller rolig fortsättning. Tänk på att använda beskrivningar av miljön och personerna.
Svarslängd: ca. 250-300 ord (en sida till en och en halv sida text).