Lektionsplanering
Årskurs: 1-3
Ämne: Musik
Tema: Musikaliska element
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionerna ska täcka centrala innehåll som rör musikaliska element såsom rytm, melodi och dynamik, samt olika sätt att framföra musik.
Kunskapskrav
Eleven kan delta i musikaliska aktiviteter och gestalta musik med kroppen.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till musikaliska element (10 min)
– Presentera vad musikaliska element är och ge exempel på varje element.
– Spela korta ljudklipp som illustrerar rytm, melodi och dynamik.
– Diskutera med eleverna varför dessa element är viktiga i musik.
Rytm och rörelse (15 min)
– Låt eleverna klappa takten till olika rytmer och låt dem använda kroppsrörelser för att uttrycka rytm.
– Introducera enkla instrument som maracas eller tamburiner för att spela med rytmen.
– Ge dessa instruktioner: “Klara, färdiga, gå! Klappa till rytmen och prova att skapa egna rytmer.”
Melodi och sång (15 min)
– Presentera en enkel melodisk sång som eleverna kan lära sig.
– Ett exempel på en barnsång som de kan sjunga tillsammans.
– Diskutera hur melodin känns och vad den betyder för dem.
Dynamik i musik (10 min)
– Förklara begreppen starkt och svagt i musik.
– Låt eleverna lyssna på musik och be dem klappa på olika sätt beroende på dynamiken i musiken, exempelvis starka klappar när musiken är hög och mjuka klappar när den är låg.
– Diskutera med eleverna hur musiken kan kännas annorlunda beroende på dynamiken.
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får skapa en egen kort musikaliskt stycke med hjälp av klappande, sång och instrument. De ska inkludera ett rytm, melodi och dynamik i sin prestation. Gruppen får även presentera och framföra sitt verk för klassen. Beräknad tidsåtgång: 25 minuter.
Exit-ticket
– Vad är ett musikaliskt element? (Exempel på svar: Delar som rytm, melodi och dynamik.)
– Ge ett exempel på en rytm. (Exempel på svar: Klappa händerna i takt.)
– Vad betyder melodi? (Exempel på svar: Melodin är en serie toner som låter vackert tillsammans.)
– Hur kan vi märka att musiken är stark eller svag? (Exempel på svar: Om vi klappar hårt eller mjukt.)
– Vilket instrument använde vi i lektionen? (Exempel på svar: Maracas eller tamburin.)
Hemläxa
Eleverna ska tillsammans med en vuxen välja en låt att lyssna på hemma. De ska sedan skriva 4-5 meningar om vad de tycker om låten och vilka musikaliska element de kan identifiera.
Fördjupningsuppgift
Eleverna får i uppdrag att göra en presentation om en musiker eller ett band som de gillar. De ska inkludera information om musiken de spelar, samt identifiera musikaliska element i fem av deras låtar och hur dessa element känns för dem.
Förslag för nästa lektion:
Skapande av eget musikstycke
I nästa lektion kan eleverna få möjlighet att skapa sitt eget musikstycke i mindre grupper. Lektionen bör fokusera på att kombinera de musikaliska element de har lärt sig om, för att uppmuntra kreativitet och experimentering med musik. Kunskapskravet som är aktuellt är att eleverna kan delta i skapande av musik och gestalta genom kropp och rörelse.
Förberedelser
– Förbereda ljudklipp med exempel på olika musikaliska element.
– Tillhandahålla enkla instrument som maracas, tamburiner och klappande material.
– Förbereda texter till sånger som ska användas under lektionen.