En AI-baserad digital lärarassistent

Lektion. Åk. 1. Bild – Skolstart

Lektionsplanering

Årskurs: 1
Ämne: Bild
Tema: Skolstart

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:

Innehållet för årskurs 1 inkluderar att eleverna ska få möjlighet att uttrycka sig genom olika tekniker och material. Det centrala innehållet omfattar även att de får lära sig om färg, form, och komposition i sina skapelseprocesser.

Kunskapskrav:

Eleven kan skapa bilder med olika tekniker och material. Eleven kan också kunna berätta om sina bilder och vad de föreställer.

Lärarledda instruktioner
Introduktion till uppgiften (10 min)

– Presentera lektionens syfte och förklara att de ska skapa en bild som representerar skolstarten.
– Diskutera vad skolstarten innebär för eleverna och be dem dela med sig av sina tankar och känslor.
– Visa exempel på olika tekniker de kan använda, såsom måleri, collage och kritor.

Materialgenomgång (10 min)

– Presentera de material som kommer att finnas tillgängliga, som färger, papper, klister, och andra material.
– Demonstrera hur man använder en del av materialen, exempelvis hur man blandar färger eller skapar en collage.
– Gå igenom säkerhetsaspekter och hålla arbetsytan ren.

Skapande av bilden (20 min)

– Låt eleverna börja skapa sina bilder med utgångspunkt i temat.
– Ge stöd och hjälp till dem som behöver det, och ställ frågor för att få dem att tänka kring sina val.
– Gå runt i klassrummet och ge feedback på deras arbete, uppmuntra kreativitet och uttryck.

Avslutning och presentation (10 min)

– Be eleverna att ställa fram sina bilder och kort berätta om sina verk för klassen.
– Diskutera vad de har lärt sig under uppgiften och vilka olika uttrycksformer de använde.
– Samla alla bilder och diskutera hur de kan ställas ut i klassrummet.

Aktivitet

Eleverna ska skapa en bild som representerar något de ser fram emot med skolstarten. Detta kan vara en ny vän, en lärare, en aktivitet i skolan eller något annat som gör dem glada.
Beräknad tidsåtgång: 20 minuter

Exit-ticket

– Vad har du skapat en bild av? Svar: Berätta kort om motivet i din bild.
– Vilka färger valde du att använda, och varför? Svar: Förklara dina färgval.
– Hur kändes det att skapa din bild? Svar: Beskriv dina känslor under skapandeprocessen.
– Vad hoppas du på att få göra mer av i skolan? Svar: Dela med dig av en aktivitet du ser fram emot.
– Vad lärde du dig av denna uppgift? Svar: Reflektera över vad som var nytt för dig.

Hemläxa

Skriv en kort text (3-5 meningar) hemma om ett minne från en skolvecka som har varit viktig för dig.

Fördjupningsuppgift

Som fördjupningsuppgift kan eleverna få i uppdrag att skapa en digital presentation av sina bilder, där de visar sina verk och berättar om vad de skapat och vilka tekniker de använt. Uppgiften syftar till att låta eleverna utveckla sina digitala färdigheter samt förmågan att presentera sina tankar och skapelser för andra.

Förslag för nästa lektion
Träning av komposition och perspektiv

Den nästa lektionen kan fokusera på grunderna i komposition och perspektiv i bildkonst. Eleverna bör få möjlighet att experimentera med hur de placerar objekt i sina bilder för att skapa djup och intresse. Det skulle också ge dem en introduktion till att tänka på hur man kan rita flera objekt i sitt verk. Kunskapskravet kopplat till denna lektion handlar om att utveckla en förståelse för hur man kan skapa bilder med olika tekniker och hur kompositionen påverkar verkets uttryck.

Förberedelser

– Samla in och organisera material inför lektionen (papper, färger, lim, etc.).
– Förbereda en inspirationsvägg med exempelbilder relaterade till skolstart och dess teman.
– Planera och sätta upp utrymme i klassrummet för bildutställningen vid lektionens slut.


×